Några av XL-BYGG Faringes medarbetare utanför anläggningen i Vällingby.

Mestergruppen ny ägare av XL-BYGG Faringe

Från och med den 1 september 2022 går Mestergruppen in som ägare av XL-BYGG Faringe. För XL-BYGG är köpet en viktig del av kedjans tillväxtstrategi.
”Vi är trygga i XL-BYGG-kedjan och känner oss säkra på att vi får fortsatt stöd i att leverera på våra kundlöften”, säger Joakim Berglund, vd för XL-BYGG Faringe.

XL-BYGG Faringe är en av sex anläggningar i Stockholmsområdet och en central betydelse för XL-BYGG som kedja.

Att ta över verksamheten när de befintliga ägarna Thomas Pettersson och Peter Gjelset tog beslutet att sälja kändes därför som ett givet val för Mestergruppen.

”Jag är jätteglad för affären. Den innebär en trygghet i vår fortsatta expansion och ger stabilitet i vår plan framåt. XL-BYGG Faringe är en välmående verksamhet som gjort en stark resultatresa. Vi vill tacka Thomas och Peter för förtroendet att förvärva och utveckla verksamheten”, säger Carl Littlewood, kedjechef för XL-BYGG.

Enligt vd Joakim Berglund finns det flera fördelar med affären. Förutom att de blir en ännu tydligare del av Mestergruppen som kapitalstark ägare, får XL-BYGG Faringe även en fin möjlighet att utveckla verksamheten.

”Teamet och jag är glada över att det är just Mestergruppen som kommer in som nya ägare. Vi är trygga i XL-BYGG-kedjan och känner oss säkra på att vi får fortsatt stöd i att leverera på våra kundlöften. Det ska vara enkelt och roligt att handla med XL-BYGG Faringe och Mestergruppen står stadigt bakom oss i vårt fortsatta arbete för våra fantastiska kunder”, säger han.

XL-BYGG Faringe, som är ett av Mestergruppens första medlemsföretag, omsätter cirka 80 miljoner kronor per år.

För mer information kontakta:

Carl Littlewood, kedjechef XL-BYGG
E-mail: carl.littlewood@mestergruppen.se
Tfn: 0708-851450

Joakim Berglund, vd XL-BYGG Faringe
E-mail: joakim@faringe.se
Tfn: 0765-265222

Vi är en kedja som består av 87 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST och Järnia ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.