En av förra årets vinnare, Sjöräddningssällskapet Hjälmaren, fick hjälp med att rusta upp en husbåt till en mobil station.

Tio föreningar får hjälp att förverkliga sina byggdrömmar genom XL-Hjälpen

XL-Hjälpen är XL-BYGG:s samhällsinitiativ där föreningar och organisationer kan nominera ett byggprojekt med hopp om att få detta utfört av en lokal XL-BYGG-handlare. Det är tredje året i rad som XL-BYGG genomför XL-Hjälpen och i år ansökte fler än 2000 föreningar och organisationer om att få sina byggprojekt förverkligade. Nu har totalt tio projekt valts ut från lika många föreningar och kommer att genomföras med hjälp av lokala XL-BYGG-handlare.

XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019 och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. XL-BYGG-handlarna har en stark lokal närvaro och XL-Hjälpen är ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. En jury från XL-BYGG har i år gått igenom fler än 2000 nomineringar för att välja ut vinnare och har fokuserat på projekt som bidrar till samhörighet och glädje för många, inkludering samt även projekt med fokus på djur och natur. Totalt tio projekt har valts ut och kommer nu att förverkligas. Bland de projekt som kommer att genomföras finns bland annat en aktivitetsbana till en hockeyklubb, en handikappramp till ett hundsällskap och hindermoduler till en s.k. Skills Zone till en cykelklubb.

- Engagemanget är stort runt om i landet. Nu när vi äntligen börjar få träffas i större utsträckning igen finns det en längtan att utöva sin sport tillsammans med sitt lag, samlas på en läktare för att heja på sitt favoritlag, eller möjliggöra för fler att uppleva den gemenskap som en sport eller annan aktivitet ofta innebär. Att välja bland projekten har inte varit lätt, men nu har vi valt ut tio projekt som vi ser fram emot att förverkliga tillsammans med våra lokala XL-BYGG-handlare, säger Mischa Moszkowicz, Marknadschef XL-BYGG.

Följande föreningar och organisationer kommer att få sina byggprojekt genomförda tillsammans med XL-BYGG via XL-Hjälpen:

Clemensnäs HC, Ursviken: Aktivitetsbana

MTB Österlen Cykelklubb, Smedstorp: Hindermoduler/”Skills Zone”

Bjuråkers GIF, Bjuråker: Läktare

Hölö Ridklubb, Hölö: Läktare

Karlstad 4H, Karlstad: Läktare

Herrljunga SK, Herrljunga: Avbytarbås

Skövde Handbollsflickor, Skövde: Mötesrum

KFV Rättviks Viltjour, Rättvik: Flygträningsvoljär

Friluftsfrämjandet Norrköping, Norrköping: Fikaläktare till skidbacken

Falu Hundsällskap, Falun: Handikappramp

För mer information om XL-Hjälpen besök: https://xlhjalpen.se/

Vi är en kedja som består av 84 fristående butiker över hela landet. Tillsammans med våra kollegor i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandelskedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST och Järnia ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.

Vi är en kedja som består av över 110 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes och Colorama ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.