Henrik Nilsson, VD för Brålanda Trä tillsammans med sina medarbetare.

XL-BYGG expanderar i västra Sverige

Brålanda Trä med entreprenören Henrik Nilsson i spetsen blir ny medlem i XL-BYGG. Den 1 januari 2021 slår han upp dörrarna och välkomnar både nya och befintliga kunder till den uppgraderade butiken.

Brålanda Trä är en anläggning som andas historia. Med anor från början av 1900-talet har anläggningen djupa rötter och är en del av den svenska trävarubaserade byggtraditionen. Henrik Nilsson har drivit anläggningen i BOLIST regi sedan 2006 och har idag en solid kundbas med närmare 70 procent av de lokala proffsbyggarna. Brålanda Trä har en årsomsättning på ca 28 miljoner och sju anställda.

– Det är mycket glädjande att Henrik Nilsson och Brålanda Trä blir en del av XL-BYGG och vi ger honom ett varmt välkomnande till vårt sammansvetsade bygglag. Henrik driver en fin verksamhet som under flera år haft en bra utveckling både när det gäller volym och resultat. Utvecklingen är i sin tur ett kvitto på ett målmedvetet och långsiktigt arbete som Henrik tillsammans med sina medarbetare genomfört. Teamet på Brålanda Trä arbetar kundnära och har gjort flera framgångsrika insatser för att tillgodose proffskundens behov, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

Henrik Nilsson berättar att det mest givande med att arbeta inom bygghandeln är mötet med olika kunder som har varierande behov, och att ge bra service. Nöjda kunder är vägen till framgång och ger också ringar på vattnet i form av utökat nätverk av kunder och andra aktörer, menar Henrik.

– XL-BYGG har ett starkt varumärke och är en organisation med stora muskler. Jag ser fram emot att stärka vårt erbjudande ännu tydligare mot slutkund, men också att ta upp kampen mot andra aktörer i branschen. Våra planer framöver är att implementera affärssystemet iFenix, uppgradera anläggningen för att skapa ett bättre flöde och kundupplevelse i butik, vilket vi tror kommer påverka verksamheten positivt, säger Henrik Nilsson.

– För XL-BYGG är Dalsland en intressant marknad. Brålanda Trä har ett strategiskt läge utmed riksväg 45 och vi expanderar inte bara butiksnätet, utan även vårt kunderbjudande. Henrik och hans medarbetare har den rätta fixarmentaliteten som vi inom XL-BYGG är stolta över, och som vi vet är en viktig faktor för att skapa goda kundrelationer. Vi vill gärna växa ännu mer, och välkomnar därför fler duktiga och drivna entreprenörer att bli en del av vår frivilliga kedjemodell, säger Annelie Ingemarson, Regionchef väst XL-BYGG.

Vi är en kedja av närmare 270 fristående bygghandlare över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST/Järnia ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.