XL-Hjälpen 2020 hjälper Sjöräddningssällskapet Hjälmaren att förverkliga sina byggdrömmar

XL-Hjälpen är ett initiativ av XL-BYGG som hjälper klubbar, föreningar och organisationer att genomföra byggprojekt och renoveringar som de själva inte har möjlighet att göra. I år har det kommit in 1200 ansökningar och av dem har nu åtta vinnare korats. Sjöräddningssällskapet Hjälmaren är en av de som kommer att få hjälp att förverkliga sina byggdrömmar av XL-Hjälpen.

XL-Hjälpen drog igång 2019 som ett långsiktigt samhällsinitiativ för att Sveriges starka förenings- och organisationsliv ska kunna fortsätta utvecklas. XL-BYGG:s delägare är själva ofta engagerade i det lokala föreningslivet, och har sett vilket behov klubbar, föreningar och organisationer har av byggprojekt och renoveringar. Men ofta saknas resurserna för att kunna genomföra dem själva och då vill XL-Hjälpen vara lösningen.

Efter att ha fått in över 1200 ansökningar har nu åtta vinnare korats i årets upplaga av XL-Hjälpen. En av vinnarna är Sjöräddningssällskapet Hjälmaren, som önskade hjälp att rusta upp en husbåt till en mobil station.

­– Att få vinnarsamtalet från XL-BYGG Ålsäter var överväldigande. Det här byggprojektet kommer revolutionera vår förening totalt. Vi kommer nu kunna ha en gemensam samlingsstation där vi inte bara kan ha utbildningslokal och lager, utan alla våra frivilliga sjöräddare kan värma sig, övernatta vid jour och få sig en välförtjänt kopp värmande kaffe mellan rundorna, säger Rikard Widlund, jourskeppare och stationsansvarig på Sjöräddningssällskapet Hjälmaren.

Föreningen består av drygt 20 frivilliga sjöräddare som arbetar över hela Hjälmaren. De är beredda att rycka ut i alla väder, alla tider på dygnet, året om. Deras tre besättningar har sina baser på Vinön, Hampetorp och Nannberga, och föreningen verkar helt utan statliga bidrag. De går istället runt tack vare donationer, medlemskap, gåvor och frivilliga insatser.

– När vi besökte Sjöräddningssällskapet Hjälmaren i somras hoppades vi verkligen att vi skulle få just det projektet. De visade oss sin flotta, berättade om det arbetet de gör och vi blev helt tagna. Det är hedrande att få vara delaktig i ett så viktigt projekt. Det här är en förening som verkligen räddar liv, säger Marie Lindkvist, marknadsansvarig på XL-BYGG Ålsäter.

Under det omfattande juryarbetet för att utse årets vinnare, har särskild vikt lagts vid projekt som främjar inkludering och tillgänglighet. Projekten ska skänka glädje till många, främja hälsa och rörelseglädje samt vara till nytta för civilsamhället. Alla dessa kriterier återfanns särskilt starkt hos Sjöräddningssällskapet Hjälmarens önskan om att få hjälp att rusta upp en husbåt till en fullt fungerande, flytande station.

Juryns motivering lyder:

”Frivilligföreningar kan inte bara berika liv, utan även rädda liv. I 17 år har Sjöräddningssällskapet Hjälmaren patrullerat sjön Hjälmaren oavsett väderlek eller tid på dygnet, 365 dagar om året. De är en förening som inte bara främjar sjövett utan även räddar faktiska människoliv. Det är en självklarhet att en sådan livsviktig förening ska ha en modern och fungerande station där sjöräddarna kan utbilda, vila, och fortsätta arbeta för ett säkrare Hjälmaren.”

Under hösten sätts arbetet med att realisera de vinnande byggplanerna igång. Processen ska dokumenteras och kommer gå att följa i XL-BYGG:s digitala kanaler. Mer information om övriga vinnare samt motiveringar bakom juryns val finns att hitta på www.xlhjalpen.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marie Lindkvist, marknadsansvarig XL-BYGG Ålsäter: 0150-80 00 19

Vi är en kedja av närmare 300 fristående bygghandlare över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST / JÄRNIA Bolist ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.

Vi är en kedja som består av över 110 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes och Colorama ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.