Volvo i Göteborg ger support till Chengdo via XMExpert

Volvo Personvagnar har köpt XMExpert, experthjälp på distans via mobilt bredband, för support från Göteborg till sin nyöppnade fabrik i Chengdo, Kina. Volvo kommer att använda tekniken bland annat vid sammansättning av komponenter, analyser och kvalitetssäkring. Produkten som tagits fram av Linköpingsföretaget XMReality gör det möjligt för en tekniker i fält att få hjälp i realtid av en expert på hemmaplan.

Teknikern och experten ser samma bild och kan kommunicera genom att prata, peka, gestikulera och visa varandra olika föremål. Genom sina videoglasögon ser teknikern både det som finns framför honom och infällda bilder från experten. På sin dator ser experten samma sak som teknikern ser och kan på så sätt ge instruktioner direkt, i realtid, genom att peka i bilden.

- Det går utmärkt att vägleda tekniker på plats i Chengdo från expertstationen i Göteborg via internet. Med XMExpert kan vi direkt agera på ett problem eller göra en analys istället för att vänta en vecka på att en expert reser till Kina, säger Alf Andersson, Technology Area Leader på Volvo Personvagnar. På så sätt gör vi stora besparingar både i mantid och resekostnader.

XMExpert utvärderas just nu av flera industriföretag. Bombardier i Västerås är ett av dessa som testat experthjälp från Sverige till Tyskland.

• - Testresultaten är mycket positiva och vi diskuterar för närvarande hur vi kan använda XMExpert på bästa sätt vid utveckling och produktion av tåg och järnvägsutrustning i olika länder, säger Mikael Höglander, Manager Field Support, Locomotives and equipment.

Även Coor Service Management i Skövde är väldigt intresserade av tekniken.

• - Vi ser möjligheter att använda XMExpert vid installation av våra maskiner över hela världen, säger Kim Berghäll, affärsansvarig för industriservice i södra Sverige. Vi kommer att gå vidare med vår utvärdering under september.

Ytterligare ett företag som visat intresse för XMExpert och genomfört en inledande förstudie är Saab i Linköping.

För mer information kontakta:

Niklas Rengfors, Försäljningschef XMReality, 073-673 17 49

Claes Nylander, Affärsutveckling, 070-531 34 22

Alf Andersson, Technology Area Leader, Volvo Car Corporation, 0454-26 52 80

• Engineering

XMReality utvecklar högteknologiska IT-lösningar och erbjuder en mjukvara som möjliggör experthjälp på distans för underhåll av avancerade tekniska anläggningar inom bland annat kärnkrafts-, tillverknings- och fordonsindustrin. XMExpert baseras på Augmented Reality-teknologi, där en operatör i fält får hjälp i realtid av en expert på hemmaplan för att lösa komplicerade tekniska problem. XMReality finns på 33-listan där Sveriges 33 hetaste, unga innovationsföretag varje år utses av tidningarna Ny Teknik och Affärvärlden.

Jörgen Remmelg

Press contact CEO +46 739 822 409