Paneldiskussion xNomad Market

Nyhet -

Framtidsutsikter för retailbranschen: Innovatörer inom Svensk Detaljhandel i Paneldiskussion hos xNomad och Scandinavian Mind

Under xNomads lanseringsevent för sitt nya varumärke, anordnade man tillsammans med Konrad Olsson, chefsredaktör för Scandinavian Mind, en paneldiskussion med fyra nytänkande Svenska varumärken: Nudient, Styles, Skinome och Weard Underwear på Next Gen Retail Hub.

xnomad_panel_diskussion
©xNomad - Konrad Olsson, Scandinavian Mind och Jonathan Haralambakis, xNomad

Under panelen dissekerades de rådande trenderna inom den svenska detaljhandeln och hur AI, omnikanalstrategi och influencer marketing kan tänkas forma detaljhandelslandskapet.

Av de fyra deltagande varumärkena var Skinomes VD, Lydia Engholm, på plats för att diskutera hur företaget utmanat de rådande konventionerna inom skönhetsbranschen genom en helt digital affärsmodell och sitt innovativa förhållningssätt till produktutveckling. Skinomes affärsmodell grundar sig i att erbjuda individanpassad hudvård, som tillverkas i små volymer i Sverige och som inte innehåller konventionella konserveringsmedel, parfymer eller andra tillsatser. Engholm beskriver valet att erbjuda färskproducerad hudvård från Skinomes eget labb som ett strategiskt beslut rotat i: “vi har anpassat hela vår affärsmodell för att möjliggöra en skonsam och lokal produktionskedja, där detta bottnar i vår tilltro till högkvalitativa ingredienser och hållbar hudvård”.

Likt Skinome beskrev Weard Underwears Creative Director, Joakim Falk, skonsam produktion som ett ledord för företagets verksamhet. Där ämnar man att innovera underklädesbranschen genom sitt materialval av bambuviskos och en tillverkningsprocess, där man i varje led av produktionskedjan tar man hänsyn till att nyttja sig av miljövänliga kemikalier i ett slutet system som motverkar utsläpp, där nästintill allt lösningsmedel och vatten återvinns.