Xplora inleder samarbete med träningsprofilen Simon Sköld

Xplora – barnets första mobiltelefon – meddelar nu att ett samarbete mellan företaget och träningsprofilen Simon Sköld inleds.

Nya spännande samarbeten för marknadsledande Xplora

Xplora har på kort tid blivit Nordens ledande IOT-företag inom smart konsumentelektronik. Företaget grundades i februari 2017 i Oslo och har haft en stark tillväxt på den nordiska marknaden. År 2019 hade dom 40 000 kunder i Norden och en omsättning på 60 miljoner kronor. År 2020 uppgick dom till 80 000 kunder med en omsättning på 160 miljoner kronor.

Xplora har gått ut med många spännande samarbeten under senaste året, med bl.a. Måns Zelmerlöw. Nu meddelar Xplora att dom tillsammans med träningsprofilen Simon Sköld inleder ett nytt samarbete. Mimmi Brunell, Content Manager på Xplora Sverige, berättar:

- Att ta in Simon känns helt rätt för vårt varumärke. Simon har ett intensivt yrkesliv inom MMA, författarskap och föreläsning. Han brinner för hälsa, träning och välmående, men är också en engagerad familjefar.

Simon Sköld med dottern Polly som han har gemensamt med frun Camilla Läckberg. Foto: Simon Sköld

"Perfekt när dottern Polly börjar bli mer självständig"

Simon Sköld har tillsammans med sin fru Camilla Läckberg dottern Polly som är nyss fyllda 5 år. Simon berättar att samarbetet föll sig bra i tiden då dottern börjar bli mer och mer självständig.

- När vi är iväg oavsett om det är i affären eller lekplatsen går det fort och det känns tryggt att hon har fått sin första mobiltelefon från Xplora, där hon kan ringa till oss, och vi kan ringa till henne. Det finns inga sociala medier och numren som hon kan ringa förprogrammeras in av oss, så vi som föräldrar har total kontroll, säger Simon.

Idén med Xplora uppkom efter traumatisk upplevelse

Xplora riktar sig till barn från 4 år och uppåt. Idén med mobilklockan uppkom när grundare Sten Kirkbak tappade bort sitt barn i ett köpcentrum. Han insåg då att marknaden saknade en produkt där föräldrar kan hålla koll på sina barn på ett enkelt och smidigt sätt. Därefter har idén med Xplora bara växt och växt till vad det är idag – en mobiltelefon, utformad som en klocka, helt anpassad för barn.

- Det bästa med Xplora är att det är ett steg till en telefon utan sociala medier, som är lätt för mig som förälder att kontrollera, säger Simon.

Simon tycker att det är tryggt att dottern Polly fått sin första mobiltelefon från Xplora. Foto: Åsa Stöckel

Information om Simon

Familj: Fru Camilla Läckberg och barnen Wille, Meja, Charlie och Polly.
Kommer ifrån: Född i Hultsfred.
Sysselsättning: MMA-fighter, träningsexpert, författare till böckerna "Träning för latmaskar", "Rörlighetsträning för ett smidigare liv: övningar, inspiration och motivation", "Mat för latmaskar" och föreläsare samt driver sajten "Simon Says Get In shape".

Frågor och svar:

Vad är det bästa med Xplora enligt Polly?
"Att man kan ringa och ta bilder med den."

Vad är dina bästa tips för att minimera skärmtid och öka aktivitet hos barn?
"Detta ligger mycket ansvar hos oss som föräldrar, det är väldigt lätt att låta TV eller iPad vara ”barnvakt” och tror det kan vara riktigt farligt i längden. Man behöver inte alltid leka själv med barnen, de gillar inte att ha tråkigt, så efter en stund kommer de bli riktigt kreativa och hitta på saker."

Vad anser du om smartphones till barn?
"Jag tror att man ska vänta ett tag här, en iPad som man inte har med överallt är nog ett bättre alternativ då man inte har den i fickan. Här är Xplora grymt, då man bara kan göra de nödvändiga sakerna, grym bonus att det finns kamera i, för det är sjukt roligt att se vad hon själv fotar."

Läs mer om Xplora X5 play här

• aktivitet
  • xplora
  • barn
  • föräldrar
  • ambassadör
  • camilla läckberg
  • telefon
  • simon sköld
  • smartwatch
  • aktiva barn
  • mobilklocka

• Skåne

XPLORAs vision är att förenkla familjens vardag genom att leverera en trygg och säker första mobilupplevelse för barn. I vår mobilklocka har vi plockat ut de väsentliga funktioner som gör det möjligt för föräldrar och barn att hålla kontakt med varandra. Vi har även adderat smarta funktioner såsom bland annat GPS, trygga zoner, kamera, SOS som skapar trygghet för barn och föräldrar. XPLORA har anpassat tekniken till barnen och inte tvärtom.

Mimmi Brunell

Presskontakt Content Manager Sverige 0735448464