Nya koncernchefen för XXL är på plats

Nya koncernchefen för XXL är på plats

Freddy Sobin har sin första arbetsdag på XXL tisdag 2 maj. De senaste veckorna har han tjuvstartat med att lära känna både XXL och sportbranschen bättre.

Sobin anställdes som ny koncernchef för XXL i november förra året. Fem månader senare kan han nu äntligen ta på sig XXL-tröjan.

”De senaste veckorna har jag rest runt i Norden för att lära känna XXL och branschen bättre. Jag har besökt både varuhus, centrallager, huvudkontor och våra lokala kontor”, säger Freddy Sobin.

”För mig är det viktigt att prata med människor och lyssna för att förstå både branschen och XXL som verksamhet. Jag har träffat många nya kollegor – och är imponerad av kunskapen, energin och motivationen till att göra XXL ännu bättre. Det bådar gott för framtiden. Nu ser jag fram emot att sätta full fart ur startblocket”, tillägger han.

Följer planen

41-åringen kommer senast från Kicks Group, som är en ledande nordisk återförsäljare av kosmetiska produkter. Kicks har 230 butiker i Norge, Sverige och Finland och en stark digital närvaro.

Sobin känner även sport- och friluftsbranschen väl efter nästan fem år som styrelseordförande i Outnorth.

"XXL är ett sportäventyr som har byggt upp en unik position i Norden. Framöver kommer vi att vässa och utveckla den här positionen ytterligare, säger Sobin.

"På kort sikt är det tuffa tider både för XXL och branschen, med svaga marknader och stora lagersaldon för många aktörer i branschen. Jag har gett mitt fulla stöd till den plan som styrelsen och ledningen har lagt fram hittills och det är glädjande att XXL har lyckats minska lagernivåerna och samtidigt vinna tillbaka marknadsandelar i år”, tillägger han.

Sobin ersätter Stein Eriksen, som nu återgår till sin roll som CFO. Eriksen har, sedan i höstas, även agerat tillförordnad koncernchef.

”Ett extra stort tack till Stein som har hållit fanan högt och tagit på sig extra ansvar under en krävande period. Hans insatser har betytt mycket för XXL, säger Sobin.

Service och lokalkännedom

XXL har över 80 varuhus i Norden, vilket ger en lokal närvaro som Freddy Sobin vill utveckla vidare, i kombination med en stark online shop. XXL öppnade nyligen ett nytt varuhus i Skellefteå i Sverige och till hösten står Lillehammer i Norge på tur.

”Lokalkännedom och närhet till kunder i Norge, Sverige och Finland är en stark konkurrensfördel i sportbranschen. Det har jag också sett i praktiken när jag har rest runt de senaste veckorna. Det här är något vi kan nyttja i ännu större utsträckning i framtiden, säger Sobin.

”XXL har även fantastiska verkstäder i alla varuhus och ett bra serviceutbud med allt från cykelservice, skoservice, racketsträngning och skridskoslipning till ”Fitstation” (fotscanning) - ett digitalt erbjudande i varuhusen. Extra roligt att se att kunderna nyligen utsåg XXL till branschvinnare i Norge i Sustainable Brand Index. Dessutom har man investerat i ett ledande omnikanalerbjudande, med bland annat ESL (elektroniska prislappar) och RFID (ID-märkning av varor). Om vi lyckas sy ihop helheten och visa den för kunden, då blir det här bra, säger Sobin.

Automatisering

XXL var tidigt ute med att investera i automatisering både i Norge och Sverige. I Norge har sportkedjan landets största Autostore-lager med 88 robotar. Detta ger oss också en bra utgångspunkt för att möta konkurrensen framåt, enligt Sobin.

"Lyckligtvis har vi också många saker vi kan göra bättre. Jag ser en stor potential i att arbeta ännu mer datadrivet och kundfokuserat, stärka samarbetet över organisationen och avsevärt stärka kundupplevelsen, för att nämna några områden. Vi kommer också att starta en strategiprocess för att hitta riktningen för XXL i nästa fas. Det här ska bli spännande, och något vi återkommer till senare, säger Sobin.

XXL är ett börsnoterat bolag inom sport och friluftsliv med verksamhet i Norge, Sverige, Finland, Österrike och Danmark. Har över 80 butiker och Nordens ledande sportbutik online.

XXL har totalt över 5 000 anställda och huvudkontor i Oslo. Vårt svenska servicekontor finns i Bromma i Stockholm.