Kari Bolseth, Head of CRM & Loyalty på XXL

XXL växlar upp sin kundklubb

I september 2020 lanserade XXL kundklubben Reward. Idag, den 2 oktober, relanseras kundklubben i en helt ny skepnad med poäng, bonuscheckar och exklusiva personliga erbjudanden. – Vårt uppdrag handlar om att demokratisera idrott och friluftsliv. Alla ska ha möjlighet att hålla sig aktiva, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vår nya kundklubb är ett viktigt bidrag till detta, säger Freddy Sobin, koncernchef för XXL.

XXL har stora ambitioner för den nya kundklubben. Målsättningen är att ha 4 miljoner medlemmar i slutet av året – om allt går enligt planerna. Flexibilitet är också inbyggt i klubben, vilket gör det lättare för XXL att vidareutveckla programmet och lägga till tjänster och lösningar.

– Det här är en stor dag för oss, men kanske främst för våra kunder. Vi vet att de har efterfrågat detta och idag är jag oerhört stolt över alla mina kollegor som lagt ner hundratals timmar för att få den nya kundklubben på plats. Vi kan också lova att vi kommer att arbeta med att bedöma anpassningen av klubben framåt, och vi kommer att utveckla den kontinuerligt. Här är det bara att hänga på och som kund ser du snabbt varför det här lönar sig, säger Kari Bolseth, Head of CRM & Loyalty på XXL.

En av flera strategiska leveranser

I somras lanserade XXL en helt ny strategi under namnet Reset & Rethink. Det handlar om att ta tillbaka de styrkor som gett företaget den position det har idag och samtidigt tänka nytt kring strategisk anpassning, kunder och marknadsfundament.

– Den uppgraderade kundklubben är en av flera leveranser i vår nya strategi. Det är utmanande ekonomiska tider för våra kunder som kämpar för att få allt att gå ihop. Den uppdaterade kundklubben är tänkt att ge ännu mer valuta för pengarna. Inte bara låga priser, utan även en bonus på alla köp. Kundklubben är självklart också omnikanal och du får poäng på alla köp både i butik, online och i XXL-appen, sägerSobin.

– Det är naturligtvis så att lojala kunder lönar sig. Vi vill gärna komma närmare kunden, lösa deras behov och leverera exklusiva erbjudanden och personlig kommunikation som verkligen uppskattas. Utöver personalisering levererar vi även poäng på alla köp och bonuscheckar att handla för, och vi är säkra på att konceptet kommer att ge bra gehör, säger Bolseth.

Utrullning på alla marknader

XXL har genomfört en relativt tyst lansering i Norge innan kundklubben nu äntligen lanseras i Sverige och Finland. Testet i Norge gjordes för att kunna rensa bort eventuella brister, men inget har upptäckts och klubben går nu live på alla marknader.

– Även om vi har testat klubben i lugn och ro i Norge, känner jag ändå en viss anspänning. Det är inte varje dag man gör en lansering av den här storleken, och även om jag är säker på att vi har gjort allt vi kan, har jag en pirrande känsla i magen. Vi går en väldigt spännande tid tillmötes, avslutar Bolseth.

XXL är ett börsnoterat bolag inom sport och friluftsliv med verksamhet i Norge, Sverige, Finland, Österrike och Danmark. Har över 80 butiker och Nordens ledande sportbutik online.

XXL har totalt över 5 000 anställda och huvudkontor i Oslo. Vårt svenska servicekontor finns i Bromma i Stockholm.