Kassatillverkaren Kaching storsatsar på nytt kundsegment

Stockholm, 3 mars 2020.

Med den nya produkten Kaching Express ska Kaching hjälpa små och medelstora handlare att bli mer lönsamma. Ledorden för den nya produkten är snabbhet och enkelhet, och vd:n Mathias Plank tror på snabb tillväxt inom det nya segmentet.

”Vi tror att vi under det här året kommer kunna teckna tusentals nya kunder via våra återförsäljare”, säger han.

Det Stockholmsbaserade kassaföretaget Kaching startades 2016 med målet att hjälpa fysiska butiker att hantera den ökande digitaliseringen inom detaljhandeln. Genom mobila kassasystem för iPhone och iPad har Kaching sedan dess hjälpt stora företag som IKEA, Hästens och Stjärnurmakarna att modernisera shoppingupplevelsen i sina butiker.

Gör storsatsning mot ett nytt kundsegment

I somras tog Kaching in Swedbank som ny delägare och med deras breda kundbas i åtanke väcktes idén om att ta fram en lösning även för små och medelstora handlare. På tisdagen lanseras den nya kassalösningen, Kaching Express, som riktar sig specifikt till små och medelstora handlare inom framförallt detaljhandeln, caféer och restauranger.

”Vi har sett att det finns ett väldigt stort behov även bland mindre och medelstora handlare att gå ifrån traditionella kassasystem och hitta modernare lösningar. Både för att sänka kostnader och effektivisera arbetet men även för att öka deras lönsamhet”, säger Kachings vd och grundare, Mathias Plank.

Kaching Express bygger på samma avancerade iOS-plattform som Kachings andra kassasystem men har ett helt nytt gränssnitt och en rad nya funktioner. Grundidén med Kaching Express är att små och medelstora handlare ska få ett modernare och mer driftsäkert kassasystem som gör att de kan ta betalt snabbare och enklare.

”Ledorden under produktutvecklingen har varit just snabbhet och enkelhet. Det är viktigt att processen för att hitta produkter, lägga till dem i varukorgen och påbörja en betalning ska vara så snabb som möjligt. Men det handlar även om att hitta sätt att förenkla rapporteringen och det administrativa arbetet. Vi vet att de här handlarna har svårt att få tiden att räcka till. Att lösa den utmaningen ser vi som det första steget i att hjälpa dem bli mer lönsamma”, förklarar Mathias Plank.

Siktar på tusentals nya kunder i år

Utrullningen av den nya produkten görs tillsammans med en handfull etablerade kassaåterförsäljare som nu plockat in Kaching Express i sitt produktutbud. Dessa återförsäljare har även varit en viktig del av produktutvecklingen och tillsammans med dem har Kaching tagit fram ett komplett och konkurrenskraftigt paket som innehåller både kassasystemet och den hårdvara som handlare behöver. Via partnerskapet med Swedbank kommer handlarna även erbjudas förmånliga priser på kortinlösen och Swish.

Målet med Kaching Express är att snabbt etablera Kaching bland Sveriges små och medelstora handlare och tack vare samarbetet med återförsäljarna finns det redan innan lanseringen en lång rad kunder på väg in.

”Vi tror att vi under det här året kommer kunna teckna tusentals nya kunder via våra återförsäljare. Dessutom jobbar vi fortsatt väldigt intensivt med produktutvecklingen för Kaching Express för att kunna nå ännu bredare. Exempelvis planerar vi en hel del funktionalitet specifikt för restauranger, frisörer och skönhetssalonger.

• Detaljhandel