En Motomanrobot helt och hållet ”Made in Europe”

En Motomanrobot helt och hållet ”Made in Europe”

Till skillnad för övriga modeller i GP-serien har GP20 en solid överarm som avslutas med en smal ”handled”. Det är en klassisk design som påminner om en av våra mest sålda robotmodeller genom tiderna, MOTOMAN-HP20.

• Det är känns bra att kunna släppa en robotmodell för den europeiska marknaden som även är designad och tillverkad av oss i Europa, säger Niklas Richardsson säljchef för Yaskawa Nordic.
  • Den här modellen med sin smala överarm fyller en viktig funktion för användningsområden som till exempel att plocka i och ur en pallkrage, vid vattenskärning eller i vissa svetsprocesser där man inte kan ha mediaförsörjningen genom robotarmen, avslutar Niklas.

Med GP20 finns nu ett alternativ i mellanviktsklassen för alla som behöver en robot utan ihålig överarm, och samtidigt vill ta del av den senaste utvecklingen inom servo- och styrteknik.

Tekniska data

• 20 kg hanteringsvikt
  • 1802 mm räckvidd

Kontakta Niklas Richardsson, 0480-41 78 01 (niklas.richardsson@yaskawa.eu) för mer information.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 500 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 160 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.