Årets årsberättelse - en hållbarhetsrapport

Just nu arbetar Houda Dekhla student och Jan Larsson på Soya Kommunikation, med att layouta Yennengas årsberättelse 2014. Vi har kallat hela denna årsberättelse för en hållbarhetsrapport. Det är berättelserna från våra olika verksamheter runt om i världen som alla syftar till att göra vår värld bättre, med ökad respekt för mänskliga rättigheter, ökad demokrati och delaktighet, samt en värld där vi tillsammans kan skapa en tro på framtiden. Vi bygger vår verksamhet på människors goda vilja att bidra till att verkligen uppnå detta. Ibland räcker det inte med en ”good intention” utan vi måste göra vårt bästa för att säkerställa att våra insatser faktiskt är hållbara både för människor, miljö och över tid. Yennenga Progress är en kompetensbank för hållbar och långsiktig utveckling i världen, och då är berättelsen om årets verksamheter en berättelse om hur vi lyckats uppnå våra mål om hållbarhet.

Redan från början i Yennenga Progress historia har vi haft verksamheter som syftar direkt till att lösa negativa sociala konsekvenser och konkreta miljöproblem. I många länder närmare ekvatorn är effekterna av klimatförändringarna redan påtagliga och kräver nya uppföljnings- och informationssystem för att bönderna ska kunna planera sin odlingssäsong, när de årstider och signaler de följt i generationer plötsligt inte följer sitt gamla mönster längre.

Att vi i dessa miljöer måste arbeta med miljöfrågor är uppenbart. För att kunna bygga system för att kunna följa, utveckla och mäta, bestämde vi oss för några år sedan att arbeta för att miljödiplomera Yennenga Progress som organisation. Att själva vara diplomerade anser vi dels är en förtroendefråga, dels är det viktigt för oss för att få regelbunden input i regelverk och strategier för att förbättra våra insatser. Det har varit en spännande resa med många experter engagerade i arbetsgrupper genom åren, både från företag i vårt nätverk och miljöingenjörer från Ingenjörer utan gränser och KTH. Vi har följt Svensk Miljöbas riktlinjer och revideras nu årligen.

Det har varit en dynamisk process där det ibland varit svårt att hålla sig till rutorna i formulären. Konkreta berättelser från verksamheterna har gjort att miljödiskussionen får ett helt nytt perspektiv med fokus i den mycket konkreta verkligheten bortom regelverk och teorier.

Vi har haft stort stöd i Ellinor Avsan som är revisor och rådgivare i hållbart företagande från företaget Sustema, som uttryckte processen såhär:

”Att få ta del av Yennenga Progress verksamhet genom att revidera miljöarbetet och ledningssystem innebär en utmaning i att hålla sig till ämnet. Frågorna glider lätt över till det fantastiska arbete som görs i projekten och jag vill höra mer.”

Även om det är Yennenga Progress svenska del som miljörevideras, har arbetets grundläggande syfte varit att ta fram former för att ledningssystemet ska kunna anpassas för att kunna användas i alla Yennenga Progress verksamheter även internationellt. Hur tar vi fram ett system som passar både en förskola för nomadbarn, där barnen kommer gående barfota till förskolan som är under ett tak med öppna väggar, och samtidigt passar för en klinik med farligt avfall, och avancerad utrustning?

Under arbetets gång blev det också uppenbart att social hållbarhet skulle behöva ett liknande uppföljningssystem. Det som från början var Yennenga Progress miljöteam, blev ganska snart istället ett hållbarhetsteam som innefattade både social hållbarhet, miljömässig hållbarhet och ekonomisk hållbarhet. Hållbarhetsteamet har fortsatt att träffas som grupp var sjätte vecka under året, för att i olika workshopformer skapa, utveckla och följa upp både systemet och resultaten. Arbetet leds av Miljöstegens VD Annika Johansson. Fokus under året har legat på att ta fram ett verktyg som är konstruktivt för alla typer av verksamheter, oberoende storlek och inriktning, för uppföljning av hållbarhetsaspekterna. Modellen som tagits fram heter YP-Sus (Yennenga Progress Sustainability) och innefattar mål, aktiviteter och uppföljning.

I dag används YP-sus i tolv av Yennenga Progress verksamheter. I verktyget kan vi följa både långsiktiga mål och aktuella frågeställningar. Detta har underlättat vårt arbete att kunna fånga upp rätt förfrågningar på kompetens och resurser från verksamheterna. YP-sus blir därför också en viktig del i att kunna fullfölja vårt uppdrag att serva medlemmarna i deras arbete och verksamheter för att skapa bästa möjliga förutsättningar att lyckas och växa både som person och verksamhet.

Hållbarhet ska inte vara en pappersprodukt. YP-sus blir meningslös om den blir en belastning för verksamheten och hamnar i en låda – den måste utformas så att den från dag 1 känns som en tillgång och stöd. Hållbarhet är inget en konsult kan komma in och göra ”åt” dig. Hållbarhet är inte bara något för stora företag eller bönder på sydligare breddgrader. Hållbarhet är här och nu och t ex vad du lägger i din varukorg när du handlar. Visst är det fantastiskt att vi alla är viktiga!

Stina Berge

Generalsekreterare