Ekolådan stödjer ekologisk odling - nu också i Burkina Faso

Sedan 2014 har Ekolådan sponsrat Yennenga Progress verksamhet genom att bjuda på frukt vid seminarier och andra evenemang. Nu tar de sitt engagemang vidare genom att säkra finansieringen av Parmoussa Sawadogos lön. Parmoussa är stenläggare och trädgårdsansvarig vid Yennenga Progress utbildningscenter i Nakamtenga, Burkina Faso.

Att säkerställa lönerna för de anställda är en förutsättning för att verksamheten ska kunna bedrivas på ett långsiktigt hållbart sätt. Parmoussa har arbetat på Yennenga center sedan 2015, där han ansvarar för tillverkningen av marksten.

På mindre än en vecka gav Parmoussa Yennenga Progress skolträdgård nytt liv. Han grävde nya trädgårdssängar, la i ny jord, sådde, planterade och vattnade. Trots att han själv aldrig gått i skolan kunde han på ett pedagogiskt sätt involvera barnen i arbetet. I all sin enkelhet illustrerar detta en av Yennengas grundidéer: när rätt person får verka på rätt plats börjar det växa!

Ekolådans mål är att ge människor tillgång till goda grönsaker och frukter och samtidigt stödja ekologiska odlare i deras arbete.

- Vi vill minska avståndet mellan dem som odlar grönsaker och frukt och de som lagar och äter dem. Möten mellan människor och världar skapa närhet och förståelse för hur saker och ting hänger ihop. Det ska bli härligt att följa Parmoussas arbete och vi ser fram mot samarbetet med Yennenga Progress säger John Gerhard på Stiftelsen Biodynamiska Produkter som står bakom Ekolådan.

I Yennenga Progress förskola i Nakamtenga är trädgården en viktig del i undervisningen. Genom trädgårdens frukter lär sig barnen färg och form och genom att se hur saker växer och hur vi gemensamt tar hand om dem får de med sig en respekt för naturen och den traditionella kunskapen om odling.

• Mänskliga rättigheter

• hållbarhet
  • stiftelsen biodynamiska produkter
  • ökenland
  • burkina faso
  • den goda byn
  • nakamtenga
  • grönsaksodling
  • odla
  • biodynamiskt
  • ekologiskt
  • ekolådan

Vår organisation har fått sitt namn efter legenden om den burkinska prinsessan Yennenga.

Vi i Yennenga Progress är övertygade om att Yennenga har nycklarna till framgång, och ni är en viktig nyckel för oss, med er kompetens, ert engagemang och ert stöd. Tillsammans skapar vi förutsättningarna för en positiv samhällsutveckling, genom att stärka de positiva krafterna och initiativen runt om i vår värld.

Stina Berge

Presskontakt Generalsekreterare Nätverkande och kompetensmatchande 073-5176200