Nyhet -

Ett öppet brev till Eva Nordmark: Varför låtsas vi inte om 28% av arbetsmarknaden?

Hej Eva,

Jag vill börja med att tacka för senast. Det var en en trevlig middag och bra samtal hos Stockholms Handelskammare. Jag hoppas att det kan komma något konkret ut av alla de bra förslag som diskuterades. För det kommer en dag efter Covid-19 som vi måste vara förberedda på. Faktum är att det är mer bråttom än så, den nya arbetsmarknaden väntar tyvärr inte ens på globala epidemier.

Men missförstå mig inte. Jag tycker inte vårt samhälle har någon viktigare uppgift än att bekämpa spridningen och skydda människor i riskgrupper. Det måste går före allt annat. Men det finns ändå åtgärder som måste kunna genomföras parallellt, eftersom alternativet är att ännu fler far illa.

Riksdag och regering genomför nu successivt de kanske största ekonomiska reformerna någonsin i vårt land. Och man kan säkert ha en synpunkt på detaljerna och att det var för sent eller för tidigt, men väldigt få anser något annat än att detta är absolut nödvändiga reformer för att rädda de jobb som faktiskt går att rädda.

Men tyvärr gäller det inte alla. För vissa jobb anser inte regeringen vara värda att rädda. På något annat sätt går det inte att tolka deras förslag när tusentals jobb inom plattformsekonomin (eller “gig-ekonomin”) står på spel. Men dessa jobb anses inte värda några stödpaket, trots att redan 2016 arbetade 28% av de arbetsföra i Sverige som s.k. “independent workers”, enligt en rapport från McKinsey. Den siffran är sannolikt ännu högre nu.

Häromdagen publicerade Dagens Industri en global undersökning från Appjobs Institute. Den pekar på att 7 av 10 som jobbar inom plattformsekonomin inte har en inkomst att leva på som ett resultat av Corona-krisen. Vore jag Arbetsmarknadsminister skulle detta vara en minst lika prioriterad fråga som att rädda andra branscher.

Det är klart att stora etablerade branscher har mer tid och pengar att driva opinion och föra ut sin ståndpunkt (samt vassa armbågar så de kan sätta sig närmare dig på middagar), men är inte ditt jobb som arbetsmarknadsminister att se till att arbetsmarknaden fungerar så bra den bara kan? Även för de 28% som föredrar (eller är nödgade) att inte ha en traditionell permanent heltidsanställning?

Jag förstår att det är svårt att kika på något annat än de enorma utmaningar du har på ditt bord just nu. En arbetsmarknad som är i fritt fall. Samtidigt som stora förändringar genomförs på Arbetsförmedlingen. Så därför vill jag sträcka ut en hand och försöka vara så konkret som möjligt. För vad kan vi egentligen göra för att underlätta för de som verkligen behöver det?

Jo, jag hoppas att vi en dag får se tre saker. Tre saker som gör Sverige till det första landet i världen med grunden till en riktigt schysst plattformsekonomi. En plattformsekonomi som kompletterar vår traditionella arbetsmarknad. En plattformsekonomi som oljar maskineriet och hjälper fler unga och nyanlända till sina första jobb, fler halvtidsarbetare att få lönen att gå ihop, fler äldre att få göra något som de upplever som meningsfullt.

Här är mina tre förslag:

• Integrera i den svenska modellen. Idag finns inget Fackförbund (eller arbetsgivarorganisation) som tar ansvar för privatpersoner som tar uppdrag för andra privatpersoner. Vad är lämplig timlön? Ingen vet.
  • Gör det lätt att göra rätt. Om dessa jobb som tidigare betalats med svarta pengar skall kunna bli vita och meriterande så måste förutsättningarna finnas. Då behövs två saker. Först - öka den nivå för vilken privatpersoner kan ta hjälp av varandra utan att påföra arbetsgivaravgifter (SKV448). PS - det är dags då den inte ändrats på över 20 år! Sedan - inför ett skatteavdrag för som gör att privatpersoner som tar uppdrag åt andra privatpersoner slipper skatta för de första 50 000kr per inkomstår. På precis samma sätt som vid uthyrning av sin bostad, eller vid hobbyverksamhet.
  • Inför därefter tvingande lagstiftning om automatisk rapportering till Skatteverket om vem som tjänat vad och när. Så blir det lätt att informera om när en privatperson bör starta eget företag eller ta anställning. Obs! Viktigt att detta endast kan ske efter de översta punkterna är klara. Annars flyttar man bara alla dessa jobb till utländska plattformar - samtidigt som man slår ihjäl de svenska.

• delningsekonomin