Ny tjänst för ungdomsjobb lanseras i Sverige efter test

Yepstr är en app-baserad marknadsplats där hushåll kan kontakta ambitiösa ungdomar i lokalområdet för enklare tjänster som barnpassning, gräsklippning, hundvakt och liknande. Nu blir den tillgänglig för fler efter en inledande testperiod i tre kommuner i Stockholm.

– Yepstr har ibland beskrivits som ett Uber för småtjänster. Jag förstår jämförelsen, men en viktig skillnad är att det enbart är ungdomar mellan 15 och 21 år som kan använda tjänsten. Genom Yepstr får de tryggt och enkelt möjlighet att tjäna en slant samtidigt som de skaffar värdefull arbetslivserfarenhet och referenser, säger Jacob Rudbäck, vd och en av grundarna.

Jacob såg att det fanns ett stort behov av hjälp med enkla sysslor bland hushållen i grannskapet – allt från frukt- och bärplockning, staketmålning, någon som serverar om man har fest, enklare teknisk support, lövkrattning, fönsterputs, snöskottning till läxhjälp, sportcoaching och musiklektioner – men det saknades ett sätt att hitta hjälpen. Samtidigt fanns många unga som ville tjäna pengar utan att binda upp sig för lång tid framåt. Det blev idén till Yepstr, som förmedlar uppdragen och även hjälper till med betalning, försäkring och skatt.

Som yep – vilket står för young entrepreneur – tjänar man 65 kronor i timmen som 15-åring och 110 kronor i timmen som 21-åring på sitt första jobb. Man kan nästan dubblera sin lön om man utför många uppdrag och får bra utvärderingar. För uppdragsgivaren tillkommer en avgift på 20 procent första gången man anlitar en yep. Den sjunker sedan till 5 procent och täcker ansvars-, olycksfalls- och egendomsförsäkring.

Som Yep utför man riktiga uppdrag – man rekryterar kunder, utför arbete, hjälper vänner komma igång. På så sätt blir Yepstr ett praktiskt komplement till dagens teoretiska skolgång, som förbereder unga inför arbetslivet genom att bygga deras CV, självförtroende och känsla för företagsamhet.

– De första jobben är så mycket mer än att bara tjäna pengar. Det var när jag som tonåring klippte gräsmattor som jag lärde känna min första mentor som varit med mig sedan dess, säger Jacob Rudbäck. Han har startat ett tjugotal olika företag genom åren och arbetade senast som managementkonsult på The Boston Consulting Group i Australien.

Han startade Yepstr 2015 tillsammans med Filip Gruvstad, i dag CTO i bolaget, som har en bakgrund som projektledare hos McKinsey's Business Technology Office.

Under vintern och våren har tjänsten testkörts i Nacka, Lidingö och Täby. Det finns i dag över 1000 registrerade användare och nu öppnar man upp för nya områden i takt med att när man når ett tillräckligt antal användare.

• filip gruvstad
  • mobilapp
  • företagsamhet
  • ungdomsjobb
  • ungdomsarbetslöshet

Yepstr är en app-baserad marknadsplats där hushåll kan få kontakt med ambitiösa ungdomar som vill hjälpa till med enklare tjänster kring hemmet, familjen och trädgården. Yepstr hjälper till med betalning, försäkring och skatt. Yepstr grundades i Sverige 2015.