Ungdomarna tar plats under Järvaveckan 2019

Järvaveckan finns till för att minska avståndet mellan politiska beslutsfattare och medborgare. I årets upplaga, går Järvaveckan ihop med appen Yepstr för att minska avståndet mellan politiker och ungdomar.

Mellan 12-16 juni fylls Spånga IP av politiker, samhällsaktörer och engagerade privatpersoner för seminarium, föreläsningar och politiska diskussioner. Syftet är att öka förutsättningarna för politiskt engagemang och samhällsdeltagande. I år tar Järvaveckan hjälp av Yepstr för att anställa ungdomar mellan 15-21 år som agerar funktionärer under evenemanget.

- I Rinkeby-Tensta är nästan varannan invånare under 26 år. De är Sveriges framtida arbetskollegor och entreprenörer. Vårt samarbete med Yepstr under Järvaveckan ger många ungdomar i närområdet möjligheten till sitt första jobb, samtidigt som de får möta politiker och företagsledare på Spånga IP, säger Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan och The Global Village.

Yepstr är en app som hjälper ungdomar ta sina första steg ut i arbetslivet. Genom appen får de arbetslivserfarenhet och bygger sitt CV. Inför evenemanget har Järvaveckan anställt 25 ungdomar från närområdet via Yepstr.

- Yepstr ger ungdomar chansen att kavla upp ärmarna och visa vad de går för. Järvaveckan är en fantastisk möjlighet för detta, och för oss att nå ut till fler, säger Jacob Rudbäck, grundare och VD på Yepstr.