Josefin Born Nilsson, affärsområdeschef på YH Akademin. Foto: Patricia Holmström.

13 beviljade kurser för fortbildning på distans till YH Akademin

YH Akademin har idag beviljats totalt 13 kurser, varav 4 helt nya, enligt ett beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH). Kurserna, som ska bedrivas på distans med start hösten 2023, är inom områdena för samhällsbyggnad, teknik, kök och data/it.

Av de totalt 521 inkomna ansökningarna till Myndigheten för yrkeshögskolan har 139 ansökningar beviljats till landets yrkeshögskolor. De beviljade kurserna ska bidra till de globala målen i Agenda 2023 för hållbar utveckling med syftet att bland annat bidra till kompetensförsörjning för en grön omställning.

– Vi är så glada och stolta över att vi fortsatt får bedriva 9 kurser som vi erbjuder sedan tidigare, men även att vi säkrat 4 helt nya i ännu fler branscher. Tack vare riksdagens vårändringsbudget, med extra satsningar på yrkeshögskola, kommer vi med stor sannolikhet kunna erbjuda ytterligare 20 kurser inom kort. Sverige behöver ställa om Reskill och Upskill och detta är en del av detta, säger Josefin Born Nilsson, affärsområdeschef på YH Akademin.

Kursutbudet är brett inom flera utbildningsområden, så som samhällsbyggnad, teknik, kök och data/it. Samtliga utbildningar hos YH Akademin sker på distans. De beviljade kurserna riktar sig till yrkesverksamma som vill kompetensutvecklas.

Nya kurser beviljade med start hösten 2023:

• Cirkulär ekonomi för restaurang-/kökschefer
  • Electric Propulsion Technologies
  • Industriellt träbyggande
  • Fuktteknik och skadeutredning

Kurser som fortsatt ska bedrivas hösten 2023:

• Kvalitetsutveckling hållbara fordonsverkstäder
  • Grön vätgas - tillämpning och utveckling
  • Electrical Driveline
  • ESS - Energy/Battery Storage Systems
  • Cybersäkerhet i elkraftsystem
  • Power grids - smarta elnät
  • Digital station – IEC 61850
  • Cloud Native Computing
  • Food & Beverage Management Executive

Se kurser och programutbud hos YH Akademin

Om kort YH-utbildning

Konceptet korta utbildningar i yrkeshögskolan introducerades 2020 och syftet är att stärka möjligheten till kompetensutveckling, omställning samt att bidra till att yrkeshögskolan blir ett tydligt verktyg i det livslånga lärandet. Utbildningen vänder sig till dig som vill förnya din kompetens för att exempelvis gå vidare till mer avancerade arbetsuppgifter eller för att byta bana i arbetslivet.

Utbildningarna ska präglas av flexibilitet avseende studietakt och studieform och kunna genomföras parallellt med ett arbete. Varje utbildning skapas för att svara på arbetsmarknadens behov lokalt, regionalt eller nationellt. Kurserna genom YH Akademin genomförs på distans och ansökan öppnar inom kort.

Med riksdagens extra satsningar på yrkeshögskolan kommer vi med stor sannolikhet att erbjuda ytterligare 20 kurser inom kort.

Läs mer om beviljade kurser hos Myndigheten för yrkeshögskolan.