YH Akademin beviljas totalt 19 YH-kurser som ska bedrivas på distans under hösten 2023.

YH Akademin beviljas 19 nya kurser på distans

Idag har YH Akademin beviljats totalt 19 YH-kurser enligt ett beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH). Kurserna, som ska bedrivas på distans under hösten 2023, är inom områdena för bland annat samhällsbyggnad, ekonomi/administration och hälsa/sjukvård.

Nyligen fattade riksdagen beslut om vårändringsbudgeten och ett tillskott på 70 miljoner går till Sveriges yrkeshögskolor för att genomföra kurser under 2023. Kurserna ska bidra till de globala målen i Agenda 2023 för hållbar utveckling med syftet att bland annat bidra till kompetensförsörjning för en grön omställning. Nu har YH Akademin beviljats 19 korta YH-kurser som startar hösten 2023.

–  Med riksdagens extra satsningar på yrkeshögskola kan vi med glädje erbjuda ännu fler kompetensutvecklingsmöjligheter för redan yrkesverksamma. Sverige behöver ställa om för Reskill och Upskill och detta är en del av detta, säger Josefin Born Nilsson, affärsområdeschef på YH Akademin.

Kursutbudet är brett inom flera branscher, så som samhällsbyggnad, marknadsföring, teknik och hälsa/sjukvård. Samtliga kurser hos YrkesAkademin Yrkeshögskola går på distans och riktar sig till yrkesverksamma som vill kompetensutvecklas.

Nya kurser med start hösten 2023

• Anbud- och upphandling med hållbar kravställning
  • Annonsering i sociala medier
  • Arbetsrätt för chefer och ledare
  • Automation – från idé till beslut
  • Automation och digitala verktyg i hållbar produktion
  • Beskärningshandledare och trävård
  • Byggnadsfysik inom träbyggnation
  • C++ för utvecklare
  • CSR som affärsdrivande verktyg
  • Förebyggande arbete mot organiserad brottslighet
  • KMA ansvar inom bygg
  • Konceptutvekling inom kultursektorn
  • Nordic and international MICE production
  • Självskadeprevention
  • Social media management för att synliggöra hållbar besöksnäring
  • Solcellsinstallation
  • Sustainability Management in Tourism
  • Säkerhetsansvarig för fordinsverkstäder
  • Sökmotorannonsering

Se alla kurser hos YH Akademin

Om korta YH-kurser

Konceptet korta utbildningar i yrkeshögskolan introducerades 2020 och syftet är att stärka möjligheten till kompetensutveckling, omställning samt att bidra till att yrkeshögskolan blir ett tydligt verktyg i det livslånga lärandet.

Utbildningen vänder sig till dig som vill förnya din kompetens för att exempelvis gå vidare till mer avancerade arbetsuppgifter eller för att byta bana i arbetslivet.

Utbildningarna ska präglas av flexibilitet avseende studietakt och studieform och kunna genomföras parallellt med ett arbete. Varje utbildning skapas för att svara på arbetsmarknadens behov lokalt, regionalt eller nationellt. Kurserna genom YH Akademin genomförs på distans och ansökan öppnar inom kort.

Läs mer hos Myndigheten för Yrkeshögskolan

Josefin Born Nilsson