Här är den typiske förmånsbilisten!

En medelålders man som kör en årsgammal, dieseldriven Volvo V70. Han bor i en välbärgad kranskommun, exempelvis i halländska Kungsbacka, jobbar som säljare och kanske heter han Erik*.

Det är nog den fördomsfulla bild som många har av den typiske tjänstebilsföraren, och faktum är att det är ungefär så han ser ut i verkligen också, men sanningen bakom landets nästan 250 000 förmånsbilar är betydligt mer komplex än så.

Det framgår av Ynnors rapport Tjänstebilsmarknaden 2013/14, där man för första gången presenterar förarbaserad tjänstebilsstatistik. Exempelvis är 82 procent av alla förmånsbilister män och 64 procent av alla är i åldern 35-54 år. Det betyder att mer än varannan tjänstebilsförare är en medelålders man.

Den största gruppen förmånsbilister har en lön på ca 35 000 kr i månaden, inklusive värdet på den beskattningsbara bilförmånen, som är ca 3 500 kr per månad. Det genomsnittliga förmånsvärdet för landets tjänstebilar är ca 40 000 kr per år.

Tjänstebilsmarknaden 2013/14 innehåller unik märkesbaserad statistik över inom vilka branscher förmånsbilisterna arbetar, baserat på SCB:s indelning i så kallade SNI-koder. Allra flest tjänstebilsförare finns inom handeln, där 27 procent av alla förmånsbilister jobbar, och där är företagssäljare en yrkeskategori som är överrepresenterad bland tjänstebilsförarna.

Tre av fyra förmånsbilar (76,8%) är dieseldrivna och Volvo är det mest populära tjänstebilsmärket. Volvo V70 toppar också rapportens lista över de 50 mest populära tjänstebilsmodellerna, före Volvo V60 och VW Passat Variant.

Unga kvinnor är överrepresenterade bland dem som kör Skoda och äldre män bland Mercedes-förarna. Dessutom kör påfallande många äldre män fortfarande Saab, som håller platsen som det nionde största tjänstebilsmärket, trots att det nu är snart tre år sedan produktionen i Trollhättan stoppades.

De flesta tjänstebilsförare (drygt 60%) bor i de tre storstadslänen, men allra tätast mellan förmånsbilisterna är det i Kungsbacka. I den halländska gränskommunen är antalet förmånsbilister fjärde störst i landet, trots att det befolkningsmässigt finns ca 25 kommuner som är större.

Ynnors rapport Tjänstebilsmarknaden 2013/14 innehåller också statistik över förmånsbeskattade miljöbilar fördelade på län, kommun, märke och modell

*Varför Erik? Helt enkelt för att det är det vanligaste mansnamnet både i Kungsbacka och i hela Sverige.

Åldersdefinitioner:

Ålder  Definition

18-34  Yngre

35-54  Medelålders

55-  Äldre

Tjänstebilsmarknaden 2013/14, sammanställd och publicerad av Ynnor, består av statistik för bil- och drivmedelsförmåner som tagits fram av Statistiska centralbyrån, SCB, baserat på de preliminära kontrolluppgifterna från Skatteverket för inkomståret 2013.

Tjänstebilsmarknaden 2013/14 publiceras delvis i Tjänstebilsguiden, som i slutet av april distribueras till 10 000 beslutsfattare inom tjänstebilsbranschen. Den fullständiga rapporten kan från den 1 maj beställas i butiken på Ynnor.se

• Företagsinformation

• förmånsskatt
  • förmånsbeskattning
  • tjänstebil
  • volvo
  • ynnor
  • förmånsvärde
  • bilförmån

Ynnor - kunskap för effektivare bilinnehav

Tjänstebilsguiden är en guide till den svenska tjänstebilsmarknaden, som sedan 1999 årligen skickas till över 10 000 beslutsfattare och inköpare på företag över hela landet. Sedan 2013 finns vi också på Tjanstebilsguiden.se.

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se