Rekrytera Millenials med Värdegrundsmatchning

Rekrytera Millenials med Värdegrundsmatchning

I takt med att de yngre generationerna blir allt mer värderingsstyrda i sitt val av arbetsgivare ökar också företagens behov av att aktivt jobba med sin employer branding. Värderingar behöver kommuniceras redan i rekryteringsskedet för att företag ska kunna attrahera Millenials. Med detta som bakgrund erbjuder RecruiTech-företaget Yobber nu Värdegrundsmatchning som ytterligare ett verktyg.

I Deloittes 2019 Global Human Capital Trends framgår att Millennials (f. 1983-1994) och GenZ (1995-2002) är måna om att arbeta i verksamheter som aktivt verkar för mångfald och inkludering. Som arbetsgivare räcker det inte längre att ha värderingarna inramade på kontoret, utan Millenials lägger stor vikt vid att företagen ska ”leva som de lär”. Hela 49 % av de tillfrågade 13 416 personerna uppgav i rapporten att de skulle byta jobb inom två år om de hade. De viktigaste orsakerna till missnöjet på nuvarande arbetsplatsen var, förutom lönen, mjukare faktorer så som dåliga karriärutvecklingsmöjligheter, bristande fortbildningsmöjligheter och en oflexibilitet som ledde till obalans mellan jobb och fritid, samt brist på uppskattning

- Många av våra kunder anställer extrapersonal och säsongsjobbare som är just Millenials och kanske ännu oftare Generation Z. Vi vet att det uppstår friktion när den anställdes värderingar inte stämmer överens med arbetsgivarens och ser ett stort behov av en värderingssamsyn för att företag ska lyckas med sina rekryteringar, berättar Peter Paunovic, VD på Yobber.

Happyr är ett företag som med AI-baserade lösningar kring jobbmatchning hjälper individer att hitta arbetsgivare där de kan bli engagerade och lönsamma. Jobbmatchningen bygger på att mätbar data samlas in via bland annat psykomtetriska tester både från den sökande och från arbetsgivaren. Testerna kan exempelvis avse personlighet, problemlösning och värdegrund/kultur. Samarbetet med Happyr ger nu Yobber en tillvalsprodukt som ökar precisionen i urvalet i allmänhet och ger möjlighet att hjälpa sina kunder i värdegrunds-/kulturarbetet i synnerhet.

- Med Värdegrundsmatchningen kan man i tidigt skede identifiera eventuella glapp mellan kandidatens och arbetsgivarens värderingar - och givetvis även hitta perfekta matchningar som leder till lyckade och långsiktiga rekryteringar. Man kan exempelvis se tydliga samband mellan de som planerar stanna minst fem år på sin nuvarande arbetsplats och de som anser att deras arbetsgivare levererar bäst på ekonomiska resultat, samhällseffekter, talangutveckling samt mångfald och inkludering, säger Peter Paunovic.

Värdegrundsmatchningen är tillgänglig hos Yobber från och med den 12 november 2019.

För mer information kontakta:

Peter Paunovic, VD Yobber AB – 076-797 00 64

Lennart Engelhart, VD Happyr AB – 070-666 14 01