Yollibox Frozen Yoghurt i fortsatt stark expansion

Under Yollibox första hela verksamhetsår 2013 sköt antalet återförsäljare i höjden, från 40 butiker till 550 vid årets slut. Omsättningen slutade på 6,7 Mkr och ett positivt resultat uppnåddes. Även 2014 har börjat starkt och Yollibox kan numera lägga till dagligvaruhandelsjätten Axfood på listan över återförsäljare. Nu utvidgas även sortimentet då smakerna Hallon, Kokos och Vanilj introduceras.

När Victoria Carlsson, 26 år, och Sofie Stenmark, 26 år, lanserade Yollibox under sensommaren 2012 var de övertygade om att glassnischen frozen yoghurt skulle komma att bli ett självklart inslag hos glassgalna svenskar. Efter bolagets första hela verksamhetsår är känslan starkare än någonsin.

”Expansionstakten för antal återförsäljare låg på hela 1275% under förra året. I år fortsätter vi att sätta upp höga mål och vår tro på kategorin frozen yoghurt i stort, liksom Yollibox som koncept, är starkare än någonsin. Svenska frozen yoghurt-marknaden bubblar och det ligger definitivt något spännande i luften.” säger Sofie Stenmark, marknadschef och medgrundare.

De färgglada boxarna har fortsatt att få betydande uppmärksamhet i sociala medier och nu kan alla Yolli-fans glädjas åt att den naturliga och yoghurtrika frozen yoghurten går att köpa i över 800 butiker från Trelleborg i söder till Haparanda i norr. Dessutom utökas alltså sortimentet, som sedan tidigare består av Jordgubb, Mango, Choklad, Citrus och Passionsfrukt, till att även inkludera Vanilj, Kokos och Hallon. Tre nyheter som följarna på sociala medier har varit med och tagit fram.

”Grundbulten i vår marknadsföring är sociala medier. Det är exempelvis interaktion med våra konsumenter på Instagram och Facebook som legat till grund för beslutet av de nya smakerna. Många har önskat vanilj, och det är en smak som definitivt kommer utgöra en viktig basfunktion i sortimentet. Hallon är en klassiker som faktiskt inte är så vanlig som man kan tro inom glasskategorin, men kokos tar definitivt hem priset som mest önskade smak. Folk är som tokiga i kokos.” säger Sofie.

De nya smakerna smyglanserades via sajten MatHem.se under valborgsveckan och finns nu tillgängliga hos Yollibox återförsäljare runtom i landet.

”Det utökade sortimentet tillsammans med vår fortsatta expansionsplan är viktiga delar i att bibehålla och stärka positionen som drivande frozen yoghurt-aktör på den svenska marknaden.” säger Sofie.

För mer information, bilder och övriga frågor, vänligen kontakta: SOFIE STENMARK MARKNADSCHEF e: sofie@yollibox.com | t: 070 7 66 07 32