Vi skickar ingen onödig luft — No Air Black Friday

Mer produkt mindre luft!

Med hållbarhetskonceptet No Air Black Friday anpassar e-handelssajterna ​Nordicfeel och ​Eleven lådorna efter produkten för att inte skicka någon onödig luft.

— För oss är det viktigt att skicka skönhet och inte luft. Det är vårt största mål med No Air Black Friday, säger Marcus Johansson, VD på Nordicfeel och Eleven.

Black Friday är en av årets största shoppingdagar och framför allt inom e-handeln. Stora mängder av paket skickas dagarna runt Black Friday, men många av paketen är inte anpassade efter storleken på produkten och i många fall så är det mer luft än produkt i lådorna. Det tar onödigt stor plats under transporten till kunden och leder till onödigt många lastbilar på vägarna. Dessutom så är många av paketen för stora för att levereras i kundens brevlåda. Vilket i sin tur leder till ännu fler transporter till utlämningsställen.

—I vårt arbete med hållbara leveranser är att inte skicka luft en viktig del, säger Marcus Johansson.

Därför lanserade Nordicfeel och Eleven hållbarhetskonceptet ​No Air e-commerce i höstas. Något som är extra aktuellt nu under Black Friday, vilket gör att man nu lanserar No Air Black Friday.

— Under Black Friday och Black Week så skickas det otroligt stora volymer paket så här kan vi verkligen göra skillnad med vår No Air Black Friday, säger Marcus Johansson.

No Air Black Friday innebär at så många paket som möjligt anpassas efter storleken på produkten och att ingen onödig luft skickas. För att minska på luften har man tagit fram sju olika storlekar på paketen och även vadderade kuvert för de minsta produkterna.

— All personal på lagret är utbildade i konceptet No Air e-commerce. Att packa så lite luft som möjligt är något alla våra medarbetare tänker på när de packar lådorna. Det är extra viktigt nu under Black Friday när vi har mycket extrapersonal inne. På så sätt kan vi göra stor skillnad, säger Zanna Samuelsson, logistikchef på Nordicfeel och Eleven.

Genom att anpassa lådorna bättre efter produkten så får fler paket plats i lastbilarna än om man skulle ha några få kartongstorlekar som rymmer alla produkter. Det innebär att det blir färre lastbilar på vägarna. Dessutom så kan fler paket levereras direkt i kundens brevlåda och det även blir färre transporter till utlämningsställen.

— För oss på Nordicfeel och Eleven är det viktigt att jobba hållbarhetsfrågor. Med tanke på den stora volym paket som kommer att skickas under under Black Friday och den kommande julhandeln så kan vi göra stor skillnad genom att minska på luften i lådorna som vi skickar, säger Marcus Johansson.​

• Retail

• eleven
  • nordicfeel
  • skönhet
  • black week
  • black friday
  • no air black friday
  • no air e-commerce
  • hållbarhet

Eleven och Nordicfeel är tillsammans en av nordens största onlineaktörer inom hud- och hårvård, doft och make-up. Eleven har vunnit "Årets e-handlare inom skönhet 2018" hos Pricerunner, ”Customer Experience of the Year” på Nordic Ecommerce Summit 17 och Nordicfeel har vunnit “Årets e-handlare inom skönhet” sju gånger hos Pricerunner. Tillsammans har bolagen 26 år av erfarenhet av e-handel och har sedan starten varit ledare av den digitala förändringen av skönhetsbranschen. Bolagets VD är Marcus Johansson och bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm och centrallager i Växjö. Verdane Capital är majoritetsägare för gruppen.

Marcus Johansson

Press contact CEO 0705983880