Pressmeddelande -

Yubico lanserar en ny säkerhetsnyckel, YubiKey 5C NFC, för att skydda mot hackare

PALO ALTO, CA och STOCKHOLM, SVERIGE - 9 september 2020 - Yubico, den främsta leverantören av säkerhetsnycklar med hårdvarubaserad autentisering, lanserar idag YubiKey 5C NFC, världens första säkerhetsnyckel med multiprotokoll-stöd, designad med både NFC (Near Field Communication) och USB-C-anslutningar på en och samma enhet. YubiKey 5C NFC är det senaste tillskottet till YubiKey 5-serien och finns tillgänglig att köpa redan idag på yubico.com för $55 USD.

YubiKey 5C NFC kommer vid en tidpunkt då behovet av enkel, stark autentisering ökar globalt. COVID-relaterade “phishing attacks” fortsätter att växa i samband med distansarbete, och miljontals företagsdatorer och läsplattor delas nu inom familjen och används i hemnätverk, vilket gör det viktigare än någonsin för företag att säkra sina användarkonton och enheter. Samtidigt kräver den ökande sammanjämkningen av roller i arbetslivet och privatlivet lösningar som är enkla och säkra att använda för slutanvändare.

"Det sätt på vilket människor arbetar är väldigt annorlunda idag än för några år sedan, och särskilt under de senaste månaderna," sa Guido Appenzeller, Chief Product Officer, Yubico. ”Användare är inte längre bundna till bara en enhet eller tjänst, och de vill inte heller vara det. Det är anledningen till att YubiKey 5C NFC är en av våra mest efterlängtade säkerhetsnycklar - den är kompatibel med en majoritet av dagens datorer och mobiltelefoner och fungerar utmärkt inom en rad gamla och moderna applikationer. I slutändan önskar våra kunder säkerhet som bara fungerar oavsett vad. "

Till skillnad från mobilbaserade autentiseringslösningar erbjuder YubiKey - den högsta säkerheten mot phishing och hackade konton. Med en enkel beröring kan YubiKey 5C NFC användas för att logga in säkert på samtliga ledande plattformar - iOS, Android, Windows, macOS och Linux - och på alla mobila enheter, bärbara eller stationära datorer som stöder USB-C-portar eller NFC. Flera ledande molntjänster, inkl Microsoft, Google, Salesforce och Facebook har gjort stöd för YubiKey - eller FIDO Security key, som är den standard som Yubico varit drivande innovatören bakom.

I likhet med andra formfaktorer i YubiKey 5-serien, stödjer YubiKey 5C NFC flera autentiseringsprotokoll inklusive: FIDO2 och WebAuthn, FIDO U2F, PIV (smartkort), OATH-HOTP och OATH-TOTP, OpenPGP samt YubiOTP. Flera protokoll gör att en och samma YubIkey kan användas till en bred variation av tjänster och applikationer, allt från e-postklienter, IAM- och VPN-lösningar, lösenordshanterare, plattformar för sociala medier, samarbetsverktyg och mycket mer.

För företag är YubiKey 5C NFC enkel att börja använda och eliminerar behovet av kostsamma, anpassade integrationer eller olika autentiseringslösningar till varje system. Med Yubicos senaste erbjudande om YubiEnterprise-tjänster för prenumeration och leverans kan organisationer snabbt och kostnadseffektivt distribuera YubiKeys, oavsett anställdas geografiska plats.

Besök Yubico-butiken för mer information om YubiKey 5C NFC. Om du vill lägga till stöd för hårdvarubaserad tvåfaktorsautentisering (2FA) med YubiKey, besök Yubico Developer-webbplatsen.

• yubico
  • yubikey

Yubico grundades 2007, i Stockholm, med uppdraget att göra säker inloggning lätt och tillgänglig för alla. I nära samarbete med ledande aktörer och internetföretag skapade Yubico FIDO U2F, FIDO2 och WebAuthn, öppna autentiseringsstandarder, som har antagits i stora online-plattformar och webbläsare, vilket möjliggör bl.a. lösenordsfri inloggning och ett säkrare internet för miljarder människor. Yubicos huvudprodukt, YubiKey, är en säkerhetsnyckel som med en enkel touch levererar säker inlogging till onlinetjänster och servrar. Yubico har kontor i Sverige, UK, Tyskland, USA, Australien och Singapore. För mer information, se www.yubico.com/se/

Ashton Miller