Pressmeddelande -

Yubico lanserar Yubico Authenticator för säker autentisering på iOS, Android och Desktop

PALO ALTO, Kalifornien och STOCKHOLM, Sverige - 10 december 2019 - Yubico, den ledande leverantören av säkerhetsnycklar för hårdvaruautentisering, lanserade igår den senaste versionen (v1.1) av sin Yubico Authenticator för iOS. Appen utökar nu stödet för NFC (Near Field Communication) på iOS och levererar flexibilitet utöver autentisering via en Lightning-anslutning. Yubico Authenticator App-serien fungerar nu på alla större stationära och mobila plattformar, med fullt stöd för Windows, Mac, Linux, Android och iOS

Med det ökade införandet av tvåfaktorautentisering (2FA), har autentiseringsappar med tidsbaserade engångskoder(TOTP) ökat i popularitet, till stor del på grund av den snabba ökningen av nätfiskeattacker och ID-stölder. Dessa appar ger ökad skyddsnivå jämfört med användarnamn och lösenord, men det finns fortfarande begränsningar när det gäller säkerhet och portabilitet.

Yubico Authenticator App:en skiljer sig från traditionella autentiseringsappar, som endast lagrar användaruppgifterna på en mobil. Unika TOTP-referenser lagras på YubiKey, vilket ger extra säkerhet eftersom hemligheter inte lagras på en flerfunktionell datorenhet. Det ökar också bekvämligheten avsevärt eftersom TOTP-koderna kan användas mellan mobiler, surfplattor och datorer. Användarna kan ha alla sina referenser på sin YubiKey och använda dem för tjänster, applikationer och enheter, vilket ger en bra balans mellan användbarhet, säkerhet och portabilitet.

”Yubico Authenticator är ett fantastiskt komplement till YubiKey och finns nu tillgänglig för alla större plattformar”, säger Guido Appenzeller, Chief Product Officer på Yubico. ”Det är ett kraftfullt verktyg i användarens 2FA-arsenal och ökar fördelarna med hårdvarubaserad autentisering till fler tjänster. Användarna har nu möjligheten att säkra konton som inte erbjuder inbyggda säkerhetsnycklar, vilket ger ännu mer ökad säkerhet.”

Yubico Authenticator är kompatibel med alla tjänster eller applikationer som erbjuder stöd för andra TOTP-autentiseringsappar som Authy, Google Authenticator eller Microsoft Authenticator. I likhet med andra autentiseringsappar sker installationen genom att man skannar in en QR-kod som man får från tjänsteleverantören. För att få en engångskod för inloggning kräver Yubico Authenticator att användaren presenterar sin YubiKey — via USB, Lightning eller NFC — innan koden blir synlig.

Yubico Authenticator är kompatibel med multiprotokollet YubiKey 5-serien, YubiKey 4-serien och YubiKey NEO-enheter, eftersom det utnyttjar TOTP-autentiseringsprotokollet.

För att komma igång med Yubico Authenticator på din mobil behöver du ladda ner appen från Apple Store eller Google Play. Mer information om Yubico Authenticator finns på yubi.co/yubicoauthenticator.