Tacka och krama ett träd… så planterar Yves Rocher ett nytt träd för en grönare värld

Över 100 medarbetare på Yves Rocher Norden gick i juni ut i naturen för att krama träd och visa sin uppskattning för växtriket

Yves Rocher lever av det naturen ger. Därför ger vi tillbaka till naturen med bland annat planteringen av 50 miljoner träd i 27 länder. För att engagera alla som vill, lanseras den internationella kampanjen ”I love trees”. För varje träd som kramas i bild planterar stiftelsen Yves Rocher ett nytt träd, för en grönare värld. Så sätt igång och krama träd!

Med djupa rötter i växtriket satsar Yves Rocher på att ge tillbaka till naturen. Bland annat genom att genomföra ett av världens mest ambitiösa trädplanteringsprojekt i privat regi. Under 8 år planteras 50 miljoner träd i 27 länder, varav 5 miljoner träd bekostas av den nordiska verksamheten inom Yves Rocher. Det innebär att stiftelsen Yves Rocher bekostar en trädplantering var tredje sekund!

För att ge kunder och vänner möjlighet att tacka naturen och ytterligare skynda på planteringarna lanseras nu en kampanj där alla som vill kan fotografera sig själv när de kramar ett träd…eller visar känslor för ett träd…varpå Yves Rocher planterar ett nytt träd inom projektet Plant for the Planet. Projektet drivs av Stiftelsen Yves Rocher och sker i samarbete med 31 organisationer (NGOs) ute i världen. Och på Yves Rocher har nu hela personalen kramat träd för att bidra.

Vi är hängivna i vår passion för växtriket och träden och försöker verkligen leva som vi lär. Nyligen lämnade hela personalen kontoret för att själva krama träd och bidra till att vi planterar ännu fler där de bäst behövs. Viktigt på alla sätt men också vansinnigt roligt, vilket bilderna från vår photo session visar, säger Sara Bertram, marknadschef Yves Rocher Norden.

På sidan www.ilovetrees.eu kan alla som vill bidra hitta kampanjen och bidra genom att publicera ett foto. Anledningen till att Yves Rocher satsar så stort på återplantering av träd är att 40 procent av jordens skogsyta har försvunnit de senaste trettio åren och årligen försvinner 13 miljoner hektar skog, likvärdigt med Portugals storlek. Stiftelsen Yves Rocher grundades 1991 och drivs idag av Jacques Rocher, son till grundaren Yves Rocher. Stiftelsen stöder lokala och globala åtgärder för naturvård och miljöutbildning i mer än 50 länder.