Pressmeddelande -

​Yves Rocher lanserar miljövänliga förpackningar i glas. Sänker utsläpp med 30 procent

Satsningen på miljöbesparande glasförpackningar lanserades i samband med premiären av den nya hudvårdsserien Sérum Végétal.

Med djupa rötter i växtriket satsar Yves Rocher på att ge tillbaka till naturen, exempelvis genom att plantera 50 miljoner träd till slutet av 2015. Nu tar företaget nästa, stora steg för hållbarhet och miljön. Genom att globalt byta ut all plast mot glas i företagets serier av ansiktsvård sänks utsläppen av växthusgaser med 30 procent. Först ut är den nylanserade hudvårdsserien Sérum Végétal.

Med full kontroll över all tillverkning av produkter har Yves Rocher även full makt över utformning av hur produkterna förpackas och distribueras. Under det senaste året har företaget arbetat målmedvetet med att utveckla nya, miljövänliga förpackningar. Nu ersätts all plast med glasförpackningar i burkar för ansiktsvård. Utöver att använda återvinningsbart glas lanseras samma glasburk för samtliga produkter för ansiktsvård. Samma storlek och utformning används, oberoende produktserie. Det innebär stora miljöbesparingar jämfört med att ha olika förpackningar för olika serier. Produktens utseende och särart kommer att presenteras i locket som urskiljer produkterna i färg och utformning. Glasburken blir alltid 50 milliliter stor.

En hållbar värld och miljö för kommande generationer är en genuin hjärtefråga för hela Yves Rochers verksamhet, oavsett land och marknad. Jag är stolt över att vi steg för steg visar att vi menar allvar med vårt engagemang och vilja att ge tillbaka till naturen. Ibland kan storheten helt enkelt finnas i en liten glasburk, säger Annelie Johansson, VD Yves Rocher i Norden.

Först ut i satsningen är hudvårdsserien Sérum Végétal. Därefter följer produktfamiljerna Riche Crème, Anti-Age Global, Elixir 7.9, Hydra Végétal, Sebo Végétal, Nutritive Végétal och Végétal Sensitivé. I början av 2016 ska alla plast vara slutligt utbytt, på Yves Rochers samtliga marknader i 90 länder världen över. Utöver satsningen på enhetliga glasförpackningar minskar Yves Rocher samtidigt andelen plast som används i flaskor och korkar. Genom att använda 25 procent återvunnen plast sparas total 20 ton plast per år, motsvarande 750 000 PET flaskor.

För mer information kontakta:

Sara Bertram, presskontakt Yves Rocher. 042 – 17 96 46. Sara.bertram@yves-rocher.se

YVES ROCHER Skönhet från växtriket sedan 1959www.yves-rocher.se

Yves Rocher är Frankrikes största varumärke inom skönhet och kosmetik och en av världens största leverantörer av skönhet från växtriket. Yves Rocher grundades 1959 i den franska byn La Gacilly, av herr Yves Rocher. Där odlar man fortsatt, med ekologiska metoder, ingredienser till produkterna i ett eget växtrike på 55 hektar. Yves Rocher cirka 700 produkter används av mer än 30 miljoner kvinnor i över 80 länder. Verksamheten i Yves Rocher Nordic leds från huvudkontoret i Helsingborg och produkterna erbjuds via postorder, webb och ett 20-tal butiker.