Zalando lanserar storleksråd baserat på kundernas egna kroppsmått

Zalando lanserar storleksråd baserat på kundernas egna kroppsmått

• Som första aktör i sin storlek introducerar Zalando en kroppsmätningsfunktion för att hjälpa kunderna att hitta rätt storlek
  • Kunder i Tyskland, Österrike och Schweiz kommer vara först ut med att kunna få storleksråd baserat på sina unika mått genom att enbart ta två bilder av sig själva
  • Den nya funktionen har potential att ytterligare minska storleksrelaterade returer och minska textilavfall på lång sikt genom att utbilda varumärken om deras kunders storlekar

STOCKHOLM, 17 JULI 2023 // Zalando, en av Europas ledande onlineplattformar för mode och livsstil, har lanserat ett nytt verktyg som gör det möjligt för kunderna att få storleksråd baserat på deras unika kroppsmått. Genom att kunden tar två bilder på sig själv i tajta kläder kan Zalando förutsäga kroppsmåtten och därmed hjälpa kunden att hitta rätt passform för plaggen. Ingen annan plattform i Zalandos storlek har hittills infört en likadan funktion.

Funktionen är nu tillgänglig för kunder i Tyskland, Österrike och Schweiz där den initialt kommer kunna användas för överdelar till kvinnor, t.ex. klänningar. Faktum är att det är en av de kategorier där det är svårast för kunderna att hitta rätt storlek, och tack vare den här lösningen kan Zalando hjälpa till att hitta den perfekta passformen. Företaget kommer att expandera ytterligare till fler kategorier och marknader, bland annat Sverige, i framtiden.

- Att hjälpa kunderna att hitta rätt passform är en viktig del av att stärka relationen till dem. Det är frustrerande att vänta på en vara för att sedan upptäcka att den inte passar. Genom att introducera storleksrådgivning med kroppsmått fortsätter vi dra nytta av våra innovationer för att hjälpa våra kunder med ett av modebranschens största problem. Vi kan också fortsätta att stödja våra varumärkespartners, eftersom den här funktionen kan ge ytterligare insikter om deras kunders krav på storlek och passform, säger Stacia Carr, VP Size & Fit på Zalando.

Zalando strävar efter att ge kunderna personliga upplevelser som bygger på en grund av förtroende och integritet. Inga foton lämnar kundernas telefon i samband med att kroppsmåtten förutspås och de har själva full kontroll över sina preferenser för datadelning.

Storleksrådgivning med kroppsmätning är nästa steg på Zalandos resa för att hjälpa kunderna att hitta rätt passform vid första försöket och kommer också göra det möjligt för Zalando att bana väg för en mer personlig Virtual Fitting Room-upplevelse. Det virtuella provrummet är redan tillgängligt för svenska kunder. I framtiden kan båda teknikerna integreras så att kunderna kan skapa en 3D-avatar som mer exakt representerar deras kroppsformer, med hänsyn tagen till deras unika kroppsmått.

Genom Zalandos interna team som arbetar med Size & Fit har företaget redan minskat antalet storleksrelaterade returer med 10 procent jämfört med varor utan storleksrådgivning. Erfarenheten baseras på både Zalandos teknik och den som utvecklats av Fision, en schweizisk apputvecklare för mobil kroppsmätning, som Zalando förvärvade 2020.

OM ZALANDOZalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.