Välkomna till Pumps & Valves – årets viktigaste händelse i pumpvärlden

Den 6 februari slår EasyFair upp portarna i Malmö till Industrimässorna 2019. Av utmärkta pedagogiska skäl är evenemanget organiserat i fem undermässor som tillsammans täcker in den industriella produktionkedjans olika delar: Automation, Underhåll, Mät & Reglerteknik, Skydd & Säkerhet samt – vårt hjärteämne – Pumpar & Ventiler.

Det är alltså här på Malmömässan som man under två dagar har möjlighet att informera sig om utvecklingen i pumpbranschen: nya produkter och smarta driftslösningar. Det är också här som man kan förkovra sig på seminarier och möten och knyta värdefulla branschkontakter.

Att industrins aktörer gillar sin mässa bekräftas av statistiken. Förra gången – 2017 – kom totalt 3223 besökare. Av dessa besökte 75 procent mässan för att få beslutsunderlag till investeringar. Följaktligen var också personer med mandat att fatta sådana beslut den största gruppen. Efter mässan förklarade 87 procent att de skulle komma tillbaka i år igen.

Enligt många av våra kunder har de valt att samarbeta med Zander & Ingeström därför att vi skiljer oss från övriga pumpleverantörer på tre viktiga områden: Vår spetskompetens, vårt engagemang och vår snabba och korrekta respons.

Det här är ett mycket inspirerande omdöme, eftersom det är precis så vi vill bli uppfattade av våra kunder. Det enda som möjligen saknas i beskrivningen är – hör och häpna! – våra produkter. Vi representerar nämligen några av världens ledande tillverkare vars pumpar många gånger saknar konkurrens bland marknadens övriga alternativ.

Välkomna till monter D03, så kan ni med egna ögon konstatera att Zander & Ingeström inte bara erbjuder de bästa totallösningarna utan också de bästa pumparna.

Netzsch – som tillverkar världens bästa excenterskruvpump Nemo – har utvecklat en revolutionerande produktnyhet som dels minskar Nemo-pumpens energiförbrukning, dels tredubblar dess livslängd. Produkten heter XLC och är en integrerad funktion hos Nemo.

Med hjälp av den patenterade XLC-mekanismen kan statorn (gummihöljet som omsluter pumpens snurrande rotor) sträckas ut eller tryckas ihop. Det här låter kanske inte så märkvärdigt i lekmannens öron, men för folk i branschen väntar en närmast religiös upplevelse. För med XLC blir det möjligt att anpassa pumpens hydrauliska verkningsgrad till det aktuella behovet.

Hur stor energibesparing detta ger finns det ännu inga beräkningar på, men på Zander & Ingeström uppskattar vi att tio procent är en realistisk siffra. Utöver den besparingen kommer alltså även pumpens livslängd att öka väsentligt, upp till tre gånger.

XLC kommer förmonterad på nya Nemo-pumpar och kan enkelt eftermonteras på äldre pumpar av NM-typ.

Stoppa en chokladbit i munnen! Vad händer i hjärnan? Det säger pling i lustcentrum. Vad som däremot inte händer är att chokladätaren börjar fundera över vilken pump som bäst klarar att hantera tillverkningsprocessens alla besvärliga moment

Å andra sidan: När besökarna i vår monter får se Vikings nya chokladpump som är speciellt utvecklad för att just klara olika besvärliga medier som kakao, socker och fetter, då lär det säga pling i lustcentrum utan hjälp av något gott i munnen.

Vikings pumpar har använts av chokladtillverkarna i mer än hundra år. Olika delar av produktionen har krävt olika pumpar, och branschen har länge efterlyst en pump som ensam klarar alla medier och moment. Nu har Viking löst de tekniska problemen och skapat just den pump som stått överst på chokladindustrins önskelista i många år.

Se gärna Vikings presentationsfilm av den nya pumpen.

• Kemikalieindustri

• industripumpar