Zensum har utsett vårterminens stipendiat 2022

För andra terminen i rad har studenter i Sverige kunnat ansöka om Zensums Ekonomistipendium, ett stipendium på 15 000 kr som delas ut till studenter en gång per termin. Stipendiet riktar sig till studenter som skriver examensarbete inom ekonomi, om exempelvis: företagsekonomi, privatlån, bolån, sparande, skuldsättning, finansmarknad eller arbetsmarknad.

Vinnaren av Zensums Ekonomistipendium VT 2022 heter Miriam Hamberg och studerar juridik vid Uppsala Universitet. Miriam skriver examensuppsats i konsumentkrediträtt och undersöker överskuldsättningproblematiken i Sverige - som år för år tycks förvärras trots att nya lagstiftningsåtgärder införts.

Genom sin studie utvärderar Miriam konsumentskyddet på kreditmarknaden samt föreslår nya åtgärder som kan skapa ett bättre skydd för konsumenten - och framförallt konsumentens familj. Hon undersöker hur lagstiftningen kan förebygga att hushållet drabbas av att någon ingår dyra konsumtionslån som växer sig till ohanterliga skuldbelopp. I sin studie undersöker hon dessutom vilka möjligheter som finns för en överskuldsatt person att bli skuldfri och hur familjen till någon som skuldsatt sig påverkas av att en make eller sambo blir föremål för konkurs, utmätning och skuldsanering.

”Jag och resten av juryn är mycket imponerade av Miriams studie, som belyser problematiken med att högriskkonsumenter beviljas dyra snabblån från olika kreditbolag trots att de saknar betalningsförmåga. Hon undersöker även hur familjen till en högriskkonsument påverkas av att hushållet får skuldproblem, och föreslår åtgärder för hur familjen bättre kan skyddas. Detta är ett ämne som ligger oss på Zensum varmt och hjärtat och som ligger i linje med Zensumkraven - en lista med krav vi ställer på oss själva och på de långivare vi samarbetar med, som vi införde för drygt 2 år sedan”, säger Leif Eliasson, Zensums VD och ordförande i juryn för Zensums Ekonomistipendium.

Zensum vill rikta ett stort tack till alla sökande och önskar alla uppsatsskrivare stort lycka till.

Ansökan för Zensums Ekonomistipendium HT 2022 öppnar i augusti.