Zensum har utsett vårterminens stipendiater 2023

För tredje terminen i rad har studenter i Sverige kunnat ansöka om Zensums Ekonomistipendium, ett stipendium på 15 000 kr som delas ut till studenter en gång per termin. Stipendiet riktar sig till studenter som skriver examensarbete inom ekonomi, om exempelvis: företagsekonomi, privatlån, bolån, sparande, skuldsättning, finansmarknad eller arbetsmarknad.

Vinnarna av Zensums Ekonomistipendium VT 2023 heter David Narva och Sofie Valentin. David och Sofie har skrivit examensarbete i företagsekonomi med inriktning marknadsföring, vid Handelshögskolan i Stockholm. Uppsatsen undersöker unga vuxnas konsumentbeteende och deras intention att antingen spara eller konsumera.

"Vår uppsats undersöker unga vuxnas konsumentbeteende och deras intention att antingen spara eller konsumera. Dessa beteenden är högst relevanta i samband med villigheten att ta lån och det finns goda skäl att länka intentioner till utfört beteende", säger David.

“Vi hoppas och tror att vår studie kan bidra till lämplig kommunikation och marknadsföring i tider av ekonomisk oro samt en förståelse för priskänsligheten hos unga vuxna”, säger Sofie.

Zensum vill rikta ett stort tack till alla sökande och önskar alla uppsatsskrivare stort lycka till. Ansökan för Zensums Ekonomistipendium HT 2023 öppnar i augusti.

Läs Davids och Sofies uppsats här.