Pon Equipment AB får den första Weiler E1250B  till Sverige under våren

Pon Equipment AB får den första Weiler E1250B till Sverige under våren

Under CONEXPO 2017 presenterades att Pon Equipment AB får den första Weiler MTD (Material Transfer Device) till Sverige under våren. Weiler E1250B är en asfaltslagringsmaskin med homogeniseringsenhet, som med dess patenterade design ger asfalten en jämnare temperatur.

Vidare så har Weiler flertalet innovationer på den nya B-serien som premiärvisades på CONEXPO i Las Vegas mellan 7-11 mars i år. Bland annat visades slitplåtar i Cromioum Carbide vilket medför extremt hög slittålighet. Till skillnad mot existerande fabrikat på den svenska marknaden så har Wieler E1250B en totalvikt på under 23 ton, vilket underlättar för entreprenören att transportera maskinen.

Maskinen byggs i Knoxville, USA, med merparten Cat-komponenteter som till exempel: motor, drivlina och elektronik. Men det är fler saker på maskinen som kommer från Cat; Weiler E1250B kommer nämligen med tak som är hämtat från Cats asfaltläggare AP655F. Tillsammans med dess inglasade sidor kommer väderskyddet att vara optimalt. Utöver detta är förarkonsollen plockad från Caterpillars asfaltsvält CD10, vilket ger hög bekvämlighet med luftfjädrad värmestol och ergonomiskt utformade manöverpaneler.

Weiler E1250B i arbete

Pon Equipments produktchef på asfaltsmaskiner, Thomas af Klinteberg, pratar positivt om första leveransen och säger: "Jag ser fram emot den första leveransen i slutet av maj till kund och tror att flertalet entreprenörer kommer fortsättningsvis att välja Weiler då fördelarna är många."

Weiler har sett stora framgångar med sina MTD. Under de senaste 4 åren har de tagit hela 65 % marknadsandelar inom segmentet.

För mer information:
Thomas af Klinteberg - 070-723 62 77

Pon Equipment är exklusiv återförsäljare av Caterpillars maskiner i Sverige och täcker allt inom bygg & anläggning, industri och gruvdrift. Den svenska verksamheten är komplett med försäljning, service, uthyrning och finansiering och vi är etablerade på 15 platser över hela landet. I vårt utbud finns över 100 maskintyper från minigrävare till gigantiska gruvtruckar. Maskinerna är driftsäkra, bränsleeffektiva och bygger på modern teknologi. Vi har fokus på helhet, kvalitet och service i alla led. Viktigast av allt är våra kunder!

Magnus Eklöv

Produktchef BCP och asfalt 072-238 39 18