Vi lockar tillbaka lärare till skolorna

Arbetssituationen i skolorna är så dåliga att 40 000 lärare flytt yrket. Sammantaget saknas nästan 60 000 lärare i dagens svenska skola. – Varför skolan inte tar hand om sina anställda är en gåta för oss. Det är egentligen ganska enkelt – om man inte tar hand om sina anställda så blir det en dyr affär eftersom man får en enorm personalomsättning, säger Outi Luiro, vd på Zest Bemanning som vill bidra till att minska lärarbristen och göra den svenska skolan bättre för eleverna.

Tidskrifter som Skolvärlden skriver ofta om lärarbristen och om att den ständigt förvärras. Även på Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är man mycket medveten om problemet.

Till Skolvärlden säger Fredrik Svensson på UKÄ:

– Lärarkrisen har nu gått så långt att det inte längre går att utbilda bort. Det är helt enkelt försent.

På många håll är det svårt att rekrytera behöriga lärare. Mer än 8000 lärare som nyanställdes under det senaste året saknade pedagogisk högskoleexamen, enligt Skolverkets statistik. På en del håll har mindre än hälften av lärarna behörighet i de ämnen de undervisar.

Det är alltså svårt att hitta högkvalificerade lärare som är beredda att jobba under de villkor som gäller i kommunala skolor. Det är ett av skälen till att Zest Bemanning sedan 2016 engagerat sig i frågan.

– Vi vänder oss till behöriga lärare som lämnat skolans värld för andra jobb, berättar Outi Luiro.

Det Zest Bemanning erbjuder sina anställda lärare är bra lön (upp till 50 000 kr i månaden), privat sjukvårdsförsäkring och relevant fortbildning.

– När våra lärare fyller vakanser på en skola, vill vi att de ska lägga mer energi på pedagogik och undervisning och mindre på kringuppgifter och administration.

Outi Luiro har förståelse för att lärare flyr skolorna – och samtidigt vill hon genom sitt företag bidra till samhällsnytta och att välfärdssektorn – där skolan är en viktig del – ska fungera bra. För henne är kvalitet och bra arbetsvillkor honnörsord.

– Man brukar säga att det kostar upp till en miljon kronor att få en kvalificerad befattning funktionsduglig. Det innebär att det är enormt dyrt med stor personalomsättning. Skolans problem är att man inte tar hand om sin personal. Det är enormt kapitalförstörande, säger Outi Luiro.

* Vad kostar det att hyra in personal från Zest Bemanning?

– Det blir totalt sett 15-20 procent dyrare, inte mer. Men då slipper skolan hela arbetsgivaransvaret, de slipper de enorma kostnaderna för rekrytering och från oss kan de anställa en person under en begränsad tid. Vi ger skolorna frihet och flexibilitet, säger Outi Luiro.