Zipforce utsedd till en av 12 hetaste startups från nytt EU-initiativ

Zipforce är utvald som den enda svenska startupen för hållbar mobilitet i ett nytt EU-initiativ för att hjälpa och bidra till ett mer beboeligt och grönt stadsrum.

Från över 70 ansökningar från hela Europa och associerade länder har E+Mobility-konsortiet valt Zipforce som ett av de 12 mest lovande startup företagen inom områdena energi, mikromobilitet och delad mobilitet för att vara en del av den första upplagan av E + Mobility Accelerator Program. Projektet finansieras av EIT Urban Mobility, ett initiativ från Europeiska institutet för innovation och teknik (EIT), ett EU-organ.

Zipforce kommer att dra nytta av individualiserat mentorskap, utbildning, expertworkshops, gratis kontorsutrymme, produkt- och teknikvalidering med tillgång till ett nätverk av levande laboratorier och tillgång till EIT Urban Mobility investeringsinitiativ och finansieringsinstrument, bland andra fördelar som tillhandahålls av de internationella konsortiepartnerna.

Zipforce fokuserar på att lösa ett mobilitetsrelaterat problem med en unik innovation som gör våra liv enklare och gladare. Zipforce omvandlar rörligheten i städer för att anpassa den till samhällets behov.

EIT Urban Mobility är ett initiativ från European Institute of Innovation and Technology (EIT). Visionen är att stödja och uppmuntra positiva förändringar i hur människor rör sig i städer för att göra dem mer beboeliga platser. Målet är att bli det största europeiska initiativet som omvandlar urban rörlighet och på så sätt skapa mer levande stadsrum. Genom att främja innovation och omvandling syftar programmet till att förbättra människors livskvalitet, minska koldioxidutsläppen och göra Europas ekonomi mer konkurrenskraftig.

”Vi är glada över att ha blivit utvalda och ser fram emot att börja vårt samarbete med EIT Urban Mobility-teamet för att vidareutveckla och expandera vår teknik. Efter att ha presenterats som en av de svenska innovationerna på World Exhibition Expo 2020 i Dubai i år, är detta ytterligare ett bevis på att det globala samhället är redo att övervinna hinder för mikromobilitet och röra sig mot mer hållbara sätt att transportera” säger Zipforces grundare Måns Bengtsson.

Zipforce har utvecklat en portabel elmotor som gör vanliga cyklar till elcykelar. Smart teknik kombinerat med svensk ingenjörskonst som skapar ett hållbart, prisvärt och roligt sätt att elektrifiera befintliga cyklar. Zipforce är ett svenskt företag från Stockholm, som med sin innovation vill revolutionera elcyklandet och göra det mer hållbart.