Danskerne har lånt en ekstra milliard

Vi danskere har lånt endnu flere penge i år, end vi gjorde sidste år. I hvert fald hvis vi tager et kig på de forbrugslån, vi har optaget. Holder vi fokus på forbrugslånene, er vores gæld til denne lånetype steget med 1,6 milliarder kroner sammenlignet med sidste år. Altså er vores samlet gæld til denne post steget med over en milliard kroner på bare 12 måneder.

Det skyldes blandt andet, at forbrugslån er blevet mere og mere populære. Hvis du har set tv, hørt radio eller bare været på nettet inden for det seneste år, vil du uden tvivl også have lagt mærke til de mange reklamer, der er for disse typer lån over det hele. Det er en enorm industri, og vi danskere har i alt en samlet gæld til forbrugslån på over 115 milliarder kroner - hvilket altså er over en milliard mere end for bare et år siden.

Disse typer lån vælger folk

Men hvad dækker disse forbrugslån så over? Forbrugslån kan være mange ting. Kært barn har mange navne, og det kan blandt andet være kviklån, weekendlån, kassekredit og meget, meget andet. Mange af disse typer lån bruges som oftest til forbrug, og derfor er den fælles betegnelse som udgangspunkt altså bare forbrugslån. Så er det lidt nemmere at finde rundt i.

Lån penge i dag. Den tekst er ikke usædvanlig at falde over, når du bevæger dig rundt online. Det er også en af grundene til, at vi danskere så ofte vælger at sende en ansøgning afsted, fordi vi hele tiden bliver præsenteret for muligheden.

Og så må vi ikke glemme, at der bare er kommet så mange udbydere, så hvis du ikke har mulighed for at låne hos en enkelt af dem, tager det ti sekunder at finde frem til den næste udbyder på listen, som formodentlig står klar til at udbetale penge til dig i dag.

Det virker også meget lokkende, at pengene kan komme ind på din konto med det samme, og du slipper for alt bureaukratiet med at skulle i banken, snakke med din bankrådgiver og så videre. Så kviklån og forbrugslån er uden tvivl blevet populære, fordi det er hurtigt og let tilgængeligt.

Med og uden sikkerhed

Når du skal låne penge, kan du risikere at skulle stille sikkerhed for lånet, alt afhængig hvor du vælger at ansøge. Langt størstedelen af de lån, der er blevet givet ud over det sidste år, har været med en eller anden form for sikkerhed for selve lånet.

Det kan være meget forskelligt, hvad folk stiller som sikkerhed for deres lån. Det kan eksempelvis være en bil, en bolig eller noget andet af en relativt høj værdi, som pengeinstituttet kan tage i sikkerhed mod udbydelse af lånet. Omkring to tredjedele af de forbrugslån der er blevet givet ud, har været mod en eller anden form for sikkerhed.

Dog er der også en tredjedel, som der ikke bliver stillet sikkerhed for. Det er til gengæld også ofte disse lån, der har de højeste renter, og dermed er det dem, der er dyrest for forbrugeren at tage.

Hvis du har mulighed for at stille sikkerhed i noget, når du skal låne penge, kan det være en god ide at overveje at gøre det, da du på den måde har mulighed for at slippe billigere på den lange bane, såfremt at låneudbyderen ikke ender med at tage pant i din sikkerhed. Men det handler bare om at betale dine regninger til tiden.

Udgør kun en lille del af vores samlede gæld

Selvom vi har forøget vores gæld på over en milliard kroner det seneste år, når det kommer til forbrugslån, er forbrugslån stadig kun en brøkdel af vores samlet gæld. Langt, langt størstedelen af vores gæld er af mere almindelig karakter som eksempelvis boliglån, som i den grad overstiger posten for forbrugslån.

Så selvom en forøgelse på over en milliard kroner lyder af meget, er det ikke noget nær det beløb, vi skylder på andre gældsposter. At vi har forøget vores forbrugslån gæld med over en milliard betyder rundt regnet, at hver dansker har taget et forbrugslån på omkring 200 kroner. Så tager vi det helt ned på sådan et niveau, er det jo ikke vanvittigt. Men samlet set lyder en milliard kroner naturligvis af utrolig meget. Men i realiteten er det kun i snit omkring 200 kroner pr. person.

Da det dog er langt fra de fem-seks millioner mennesker, der har optaget et forbrugslån, må vi gå ud fra, at der er tale om færre danskere, der har optaget lån på flere tusinde kroner i gennemsnit. Det viser dog stadig en væsentlig fremgang for forbrugslånet i Danmark, og inden politikerne griber ind, tyder det ikke på, at det kommer til at ændre sig foreløbigt.

Det skal du være opmærksom på inden du låner

Hvis du går med tanker om at låne penge inden for den nærmeste fremtid, er der lige her et par gode råd til dig, så du ender med at sidde billigst muligt i situationen, efter du har lånt penge.

Først og fremmest kan det være en god ide at overveje de regulære låneudbydere som eksempelvis banker, da du her oftest får de bedste betingelser og de laveste renter på lånet. Det er ikke givet på forhånd, men det er gerne sådan, det plejer at være. Så har du mulighed for at låne i bankerne, kan det være en god start at undersøge, hvad det koster.

Dernæst kan du med fordel vælge en kort løbetid på dit lån, da du ved at betale det af hurtigt slipper med så få renter som overhovedet muligt. Og jo kortere tid du skal betale renter på dit lån, desto billigere vil du også slippe i sidste ende.

Og sidst, men ikke mindst, bør du altid sammenligne dine muligheder, så du ikke bare går med den første udbyder, du kommer forbi. For så kan du ikke være sikker på, at du får de bedste betingelser for dit lån på markedet.

Gå altid efter den billigste løsning

Uanset hvornår, hvordan eller hvilket lån du skal have, er det naturligvis en god idé at gå efter den billigste løsning på markedet. Men det er ikke altid, den er lige nem at finde, så det kan være en god idé at bruge lidt tid på at finde frem til den bedste mulighed for dig og din økonomi.

Der er desværre mange, der bare vælger den første mulighed, de kommer forbi, og så ender de gerne ud med at have et alt for dyrt lån, sammenlignet med hvad de ellers kunne have fået, hvis de bare havde brugt lidt længere tid på at undersøge deres muligheder for at låne penge.

Ligesom der ikke er nogen grund til at betale for mange penge for dine varer i supermarkedet, er der heller ingen grund til at betale for mange penge for dit lån. Og det er relativt nemt at undgå at betale for meget.

Du skal bare sørge for at sammenligne dine muligheder. På den måde slipper du for at betale for meget i rente, og du kan ende med at sidde meget billigere i det hver måned, end hvis du havde valgt den dyreste mulighed.