Danskerne låner penge frem for at spare op

Når vi danskere drømmer om noget, der koster penge, er der mange af os, der vælger den nemme løsning i stedet for den hårde. Og det er at låne sig til drømmene, i stedet for at spare pengene op selv. Så griber vi til SMS lån, kviklån, forbrugslån eller hvad der nu ellers lige er oppe i tiden, og så bruger vi det som en genvej til at opfylde vores drømme. Og selvom mange kan styre det, er der også en del, der mister overblikket over økonomien med de mange hurtige lån.

Men det er måske ikke så mærkeligt, at mange vælger den hurtige vej til drømmene, da det ofte kan tage lang tid at spare penge sammen til større drømme. For mange mennesker kan det eksempelvis tage rigtig lang tid at spare 35.000 kroner sammen til en drømmerejse, og hvorfor så ikke ansøge om at låne 35.000 kroner her og nu, komme på sin drømmerejse, og så afdrage lidt efter lidt på det lån, der er blevet taget for at kunne komme på rejsen.

Hvad der er den bedste vej til drømmene, kan der være mange diskussioner om. Og det kan være svært at blive enige. Alle de danskere, der ansøger om lånene for at opfylde drømme, er jo nok enige om, at det er fint at låne sig til det og bruge det som en genvej, mens mange økonomiske rådgivere vil anbefale at spare op til det. Så du skal finde ud af med dig selv, om du helst vil vente i op til flere år på at få opfyldt dine drømme, eller om du vil skyde genvej og få dem til at ske nu.

De hurtige lån frister os

Når vi konstant bliver præsenteret for reklamer fra diverse låneudbydere med ordene om, at “vi kan få opfyldt vores drømme” her og nu, er det klart, at mange mennesker hopper på krogen og benytter sig af de fristende tilbud. Hvem ville ikke gerne ligge på en caribisk strand og sippe til lækre drinks med fødderne i det kridhvide sand under en palme? Det vil langt de fleste danskere nok sige ja til, hvis de fik muligheden. Så det er jo ikke så underligt, at de mange hurtige lån frister os, da de kan få os afsted mod den palmestrand her og nu.

Og så er det jo også blevet så nemt at ansøge om et hurtigt lån, hvis du har adgang til nettet via en computer eller en mobil. Det tager ikke meget mere end 30 sekunder at udfylde en ansøgning, og så kan du ellers have pengene stående på din konto inden for bare 10 minutter. Så du kan vitterligt få dine drømme til at gå i opfyldelse her og nu, hvis du vel og mærke kan klare det med penge alene, ved at tage et lån på nettet. Så kan pengene til din drøm være på din konto om et øjeblik.

Har du ikke overblik over din økonomi, eller har du måske i forvejen en stor gæld, er det klart, at du ikke bør anmode om nye lån og højere gæld. Måske bør du i den situation udsætte dine drømme en smule, og hvis du skal kigge på lån, bør du kun kigge efter samlelån, som du kan bruge til at skabe et bedre overblik over din økonomi ved at samle alle lån under samme tag. Det er der mange danskere, der har brugt til at få overblikket tilbage over økonomien, og det kan være effektivt, hvis det bliver brugt rigtigt.

Sådan kan du spare op til dine drømme

Du kan naturligvis også vælge at gå med på det hold, der sparer op til drømmene i stedet for at låne til dem. Det er faktisk slet ikke så svært at få godt gang i en opsparing - det kræver bare lige lidt planlægning. Næsten uanset hvor mange penge du tjener om måneden, har du mulighed for at komme i gang med en opsparing. Også selvom du går i nul hver eneste måned. For der må kunne spares på en enkelt post, som du i stedet kan lægge over på en opsparing. Det er muligt for langt de fleste mennesker.

For at skrabe penge sammen til din opsparing, kan du gå i gang med at skære alle de unødvendige udgifter væk fra dit forbrug. Det er bare med at gå dit forbrug efter i sømmene, da der ofte gemmer sig mange små poster, som du kan smide over på en opsparing i stedet for. Er der nogle abonnementer, du ikke bruger, og som du kan opsige? Kan du spare penge ved at vælge et billigere mobilabonnement? Ser du overhovedet flow-tv mere, eller kan du lige så godt spare udgifterne til den store tv-pakke væk?

Når du har fundet frem til alle disse besparelser, kan du gå i gang med at sætte pengene over på en opsparingskonto hver måned. Det kan være en god idé at sætte dem på en konto, som det koster penge at hæve fra, da du ellers nemt lige kan komme til at låne lidt her og der fra din opsparing, og det er altså ikke sådan, du får en ordentlig opsparing op at køre.

Inden længe har du forhåbentlig sparet penge nok sammen til at udleve nogle af de ting, du drømmer om. Det kræver bare en målrettet indsats - så kan det godt lade sig gøre at spare sammen til sine drømme i stedet for at låne til dem.