Omforandring frem for nyindkøb hitter

I en tid, hvor bæredygtighed er på alles læber, stiger interessen for et positivt bidrag til at reducere overproduktion af fx tekstiler. Det ses især hos skræddere, hvor lysten til omforandring af tøj er proportionalt stigende med retorikken i den offentlige debat.

For efterhånden nogle år siden var tøjvirksomheden, H&M, ude i en regulær shitstorm. Det kom frem, at de brændte store kvoter af tøj, der ikke fejlede synderligt – frem for at donere til velgørenhed eller at genbruge tøjet til nye stykker, der kan sælges på ny.

Siden da har mange virksomheder – ikke kun inden for tekstilbranchen – lagt en strategi for, hvordan de hver især kan bidrage til at sætte et grønnere aftryk på planeten. Hos private forbrugere er det netop, hvor man ser interessen, hvorfor virksomhederne må følge trop for at vinde deres gunst.

Skrædderne har travlt som aldrig før

Ønsker man som forbruger at omforandre sit tøj, er det en skrædder, der skal hjælpe en. Frem for at smide ud og købe nyt, kan du holde liv i de gamle klude og se nye muligheder, så historien bliver ved med at give.

Derfor har skrædderne travlt som aldrig før og kan tydeligt se, at forbrugerne hellere end gerne får gjort noget ved de gamle gemmer.

Det kan være oplægning af bukser, kjoler, indsyning, reparation og sågar omforandring af brudekjoler, der er gået i arv. Der er noget smukt ved at lade klæderne genopstå på ny – og jordkloden sætter med garanti også pris på det, eftersom der ligger store klimatiske omkostninger forbundet med fx transport af tøj.

De unge er fortalere for genbrug

Særligt de nyere årgange, som også er dem, der skifter job hurtigere og har et kort attention span, er bæredygtighed og genbrug vigtige faktorer og klare tilvalg, når de skal klæde sig på. Der er noget charme over det, kan man næsten sige.

Genbrug af tøj er dog ikke en ny dille, men det er tydeligt at se, hvordan genbrugstøj er steget i popularitet i takt med den varme kartoffel, bæredygtighed, som for alvor kom på tapetet i 2019.

Køber du bæredygtigt, eller hører du til den del af befolkningen, der ikke er vågnet op til dåd og har indset konsekvenserne af overforbrug?