Syv tips til hvordan du kan sovne lettere

Det er få ting som er så irriterende og stressende som ikke å få sove. Du ser på klokka med jevne mellomrom, bare for å innse at det ikke er lenge igjen til klokka ringer. Bare tanken på det gjør at man gjerne blir enda mer stresset.

De aller fleste opplever søvnproblemer i løpet av livet, for kortere eller lengre perioder. Varer problemet kun for en liten stund, er det ikke grunn til bekymring. Langvarige søvnproblemer kan gi helseproblemer som blant annet diabetes type 2, hjertesykdommer, stress og depresjon. Opplever du søvnproblemer bør du også tenke på om sengen din begynner å bli utligget. Det er ikke sikkert du trenger å skifte hele sengen. Noen ganger holder det om man skaffer seg en ny overmadrass?

Det finnes medikamenter som kan hjelpe deg til å sove, men det aller beste er å unngå denne typen medisiner. Du vil derfor her få noen råd som du kan teste ut når eller om problemet rammer deg.

Tving deg selv til være våken

Høres dette kanskje litt galskap ut? Vi kan se den. Men det har blitt gjort en mindre undersøkelse på dette området ved Universitetet i Glasgow. Man delte inn forsøkspersonene i to grupper. En av gruppene fikk beskjed om å forsøke å sove, mens den andre fikk beskjed om å holde seg våkne.

Det viste seg, overraskende nok, at gruppen som skulle tvinge seg til å være våkne var de som sovnet raskest. Ikke nok med det – det var også disse man målte lavest stressnivå hos.

Ta på deg ullsokker

Varme hender og føtter kan få deg til å sovne fortere. Det er kanskje ikke så behagelig å sove med votter, men forsøk med et par sokker. Når du er varm på føttene utvides blodkarene på hudens overflate. Dette stimulerer til temperaturfall, noe som er setter i gang produksjonen av søvnhormonet melatonin.

Lavendellukt forbedrer søvnen

Sett inn lavendelolje på soverommet. Eventuelt kan du forsøke å lukte på lavendel i to minutter tre ganger, med ti minutters mellomrom. Dette er bevist å øke den dype søvnen, og man føler seg mer opplagt dagen etter.

Tenk på drømmestedet ditt

Kanskje har du en fantastisk hytte på fjellet? Eller du bruker å dra til Thailand for sommer og sol? Ligg og drøm deg tilbake til favorittstedet ditt – stedet som virkelig gir deg ro i sjelen.

Lytt til klassisk musikk

Klassisk musikk eller annen rolig musikk kan hjelpe deg med å finne roen. Sett på dette i 45 minutter før du legger deg. Da vil kroppen roe seg ned, og du vil falle lettere til ro og få en bedre søvnkvalitet. Selv depresjonssymptomer kan reduseres ved å gjøre dette.

4-7-8-metoden

Dr. Andrew Weil har utviklet en pustemetode kalt 4-7-8-metoden. Denne har blitt kjent over hele verden og vist seg å være svært effektiv for folk med søvnproblemer. Ved å utføre øvelsen skal du gjøre kroppen klar for å sove, og søvnen skal inntreffe innen ett minutt.

1. Plasser tungen i ganen, der tannkjøtt og tenner møtes.
  2. Trekk pusten dypt, gjennom nesen, i fire sekunder
  3. Hold pusten i syv sekunder