Iværksættereventyr: Coronakrisen satte skub i salget hos vinfirma online

Tobias Hinchely Pedersen er indehaver af webshoppen Den Sidste Flaske, der sælger et væld af forskellige vine online. Hver dag har de en særlig vin på tilbud, hvor der er mulighed for at spare minimum 20-70 % i forhold til de konkurrerende netpriser. Under coronakrisen har Den Sidste Flaske haft en vækst på hele 300-400 %, og firmaets iværksættereventyr er først lige begyndt.

Kæmpestort salg under coronakrisen

I februar 2019 åbnede Den Sidste Flaske for første gang de onlinedøre til firmaet, der sælger kvalitetsvin til fordelagtige priser. Idéen til Den Sidste Flaske kom på en familieferie i Thailand, hvor Tobias og hans far fik idéen. Opstarten af virksomheden i 2019 gik godt, og i løbet af 2019 havde de et godt salg.

Under coronakrisen eksploderede salget af vine, og Den Sidste Flaske har travlt som aldrig før. Tobias var i tvivl om, hvorvidt corona ville have en negativ indvirkning på salget af vine, men den tvivl blev hurtigt fejet bort. Salget af vine eksploderede nemlig, og firmaet gik fra at håndtere mellem 30 og 40 ordrer om dagen til mellem 12.000 og 13.000 ordrer i april måned. Ordrerne i april måned var det samme antal ordrer, som Den Sidste Flaske havde fra deres opstart i februar 2019 og resten af året.

Større bemanding – også på familiefronten

Iværksætteren Tobias fik travlt med at ansætte flere folk til at tage sig af de mange ordrer. Samtidig var han påpasselig med at ansætte for mange, da han ikke vidste, om væksten ville stoppe. Derfor ansatte firmaet flere på deltid samt en del ungarbejdere, som ikke gik i skole og derfor havde tid til at arbejde.

Under den store vækst har Tobias’ familie også været med til at hjælpe på flere områder. Julie Silverstein, hans kæreste, der ovenikøbet var gravid i april måned, droppede ud af sit studie i enkeltfag på VUC for at hjælpe til på fuldtid. Julie droppede ud af VUC en måned før sin eksamen. Resten af Tobias’ familie sørgede for aftensmad og et par hjælpende hænder, når det var nødvendigt.

Succes krydret med jysk ydmyghed

Den succes, Den Sidste Flaske opnåede i foråret, og som stadig fortsætter, er sket på baggrund af to væsentlige faktorer, mener Tobias. Først og fremmest gjorde coronakrisen, at folk ikke kunne komme ud af døren og købe vin. Den Sidste Flaske kommer dem derfor i forkøbet, da de leverer vin til døren. Derudover valgte firmaet at satse yderligere på deres onlinemarkedsføring, som blev seks til syv gange større, end det de plejede. Alt dette må siges at have givet pote.

Under Den Sidste Flaskes store succes har de dog ikke været ude at fortælle vidt og bredt om det. Tobias har ikke haft lyst til at fortælle om deres succes før nu, da coronakrisen har gjort, at det er gået dårligt for mange andre iværksættere.

Firmaet har sympati med de virksomheder, der har haft en stor nedgang under coronakrisen. Derfor vil de ikke stå frem med deres succes – selvom de er stolte over virksomhedens vækst. Denne jyske og ydmyge tilgang er vigtig for Tobias og hele holdet bag Den Sidste Flaske.