​Leasing eller køb? Få dit overblik her

Står du og skal have ny bil? Sådan en investering kan ofte være en dyr fornøjelse, og du har derfor formentlig hørt om det der privatleasing. Men hvad er det, kan det betale sig, og hvad er egentlig bedst – at privatlease eller at købe? Det afhænger alt sammen af, hvor meget du kører, din privatøkonomi, og hvor tit du ønsker at skifte bil. Stadig i tvivl? Få dit overblik her.

Når du leaser

Kort sagt, og helt grundlæggende, kan det være en god idé at lease en bil, hvis du skal bruge bilen i en kort periode, eller hvis du har behov for at køre i en ny bil, som ofte udskiftes. Det er derfor vigtigt, at du har et forholdsvis præcist overblik over, hvor meget du skal køre, da kilometerantal er noget af det, der kan koste dig rigtig dyrt i kontrakten. De fleste, som vælger at lease, er personer, som lever i et fast parforhold med faste jobs, og som derfor formentlig ikke har de store livsændringer i sigte. Her er det lidt nemmere at forudsige antal kilometer og derudfra forhandle en god kontrakt.

En klar fordel ved privatleasing er, at leasingselskabet er ansvarlig for både service og garanti på bilen, og at du kender de fleste af dine udgifter i hele leasingperioden. Det er netop derfor, det er vigtigt, at du kender dit kilometerforbrug. Leasingselskaber konkurrerer på både pris på overkørte kilometer, og hvorvidt du får penge retur, hvis du kører mindre, end du havde regnet med.

Når du køber

I modsætning til når du leaser, kan det formentlig være en bedre idé at købe, hvis du har en forventning om, at du skal beholde din bil i mange år, eller hvis du ikke er sikker på, hvor meget du skal køre i den. Her er du nemlig – naturligvis – ikke bundet af et fast antal kilometer. Det vil være relevant for dig, der studerer, er i et nyt forhold eller på anden vis kan befinde dig i en situation, hvor dit liv – og dermed dit kørselsbehov – kan ændre sig hurtigt.

Fordelene og ulemperne lægger sig tæt op ad hinanden og inkluderer selvfølgelig prisen på bilen samt vedligeholdelse og salg igen. Der kan være mange penge at spare, når du køber en bil, ved at forhandle om prisen, hvilket ikke gør sig gældende i leasingaftaler. Dog er du selv ansvarlig for service på bilen, hvilket du især skal være opmærksom på, hvis bilen købes brugt, og du derfor ikke falder ind under garantien på to år, som de fleste forhandlere har på nye biler. På samme måde er du selvfølgelig heller ikke sikker på, hvor meget du kan sælge bilen for igen.

Hold øje med markedet

En vigtig pointe, uanset om du er til det ene eller det andet, er dog, at du skal holde dig opdateret på, hvad der sker på bilmarkedet og i branchen. Her er det en god ide jævnligt at klikke sig ind på nyhedssider, der netop berører disse områder. Et oplagt bud på sådan én er bilstriben.dk, hvor du dagligt kan blive opdateret på nyheder omkring både biler, bilbranchen og udstyr. Det må du ikke gå glip af!