Sharebox henter 12 millioner

Finansieringspakken til Arendalsselskapet Sharebox ble avsluttet 2. juni med tilsammen 12,3 millioner i ny kapital.

- Vi er veldig glade for at interessen for selskapet er så høy at vi klarer å hente inn såpass mye penger i den situasjonen verden befinner seg i, sier Arne Eivind Andersen daglig leder i Sharebox.

- Pengene vil vi bruke til å styrke selskapet både lokalt med flere ansatte og i prosjektet med et av de ledende bilutleieselskapene i Europa. Til dette prosjektet har vi også fått 2,28 MNOK i støtte fra Innovasjon Norge.

Investeringsrunden ble gjennomført som et konvertibelt lån med ramme på 4-6 mill. der gründerteamet bidro med MNOK 1,2 og resten er fordelt mellom eksisterende aksjonærer der Skagerak Maturo stod for hoveddelen. Alle som deltok i finansieringsrunden sikret seg 30% rabatt i forhold til emisjonskurs på neste emisjon. Det konvertible lån ble overtegnet med 0,2 mill noe vi er godt fornøyd med. (hverken for mye eller for lite... ) I tillegg har selskapet sikret seg et statsgarantert lån på 4 mill fra DNB og direkte støtte fra IN på 2,3 mill til å gjennomføre utviklingsprosjekt.

Bidrar i digitalisering av bilbransjen

Selskapet med hovedkontor i Arendal, satser nå på bilverksteder og bilutleie med deres plattform for nøkkeladministrasjon. Problemene for bileiere er at kontakten med verksteder må skje innenfor åpningstidene. Det er ofte kø ved serviceskranken på morgenen ved innlevering av bil til service og det er ofte mange som venter ved serviceskranken på ettermiddagene med betaling av faktura og henting av nøkler før stengetid.

Løsningen Sharebox leverer gjør at bileiere kan levere inn bilen til service når det passer dem ved å legge nøklene i en FG godkjente Sharebox som er plassert utendørs på parkeringsplassen til bilverkstedet. Nøkler til låne-/leiebil kan hentes ut samtidig og når bilen er klar fra service kommer det en sms med detaljene for betaling av faktura over mobilen med Klarna eller Vipps.

Sharebox bidrag til digitaliseringen og automatisering hos bilverkstedene er godt mottatt. De som jobber i kundemottaket booker luker i Shareboxen som bileiere får tilgang til med en sms. Resultatet er at verkstedet fjerner kø ved sine servicemottak og kundene har frihet til velge tidspunkt for å levere bilen på service, betale faktura med mobilen og hente når det passer dem - også etter normal arbeidstid.

Skal levere til 100 bilverksteder i 2020

De første 27 Shareboxene av årets foreløpige produksjon på 100 enheter er bestilt av verkstedbransjen i Norge. Kundemottak til forhandlere av VW, Toyota, Nissan, BMW samt verkstedkjeder som MECA og Mekonomen faser nå inn de FG godkjente nøkkelskapene som vil gi en betydelig effektivisering samtidig som det tilbys 24/7 kundeservice. Med innebygd betalingsløsning vil verkstedene unngå store utestående beløp og arbeidsdagene kan planlegges bedre for å utnytte verkstedkapasiteten full ut.

- Det har vært en spennende reise for oss og selskapet det siste halvåret. Det første nøkkelskapet ble sendt til RI.SE i Sverige for test av innbruddssikkerheten etter Europeiske krav. Med kun mindre endringer, fikk Sharebox S18 sin EN 1143-1:2019 godkjenning i slutten av januar. Deretter gikk det raskt med FG-godkjenning i Norge, Sverige og Danmark. Da Koronaen slo til hadde vi nettopp levert til de første tre verkstedene og gitt tilbud for 10 millioner kroner. Som alle vet stoppet alt opp, og bestillingene begynte ikke å komme inn igjen før i midten av mai. Nå har vi tilbud ute for 8 millioner og har allerede levert Sharebox S18-Safe til 22 verksteder, sier Andersen.

I tillegg til å gå ut i det Skandinaviske markeder har selskapet allerede inngått kunde/partneravtale med et stort forsikringsselskap i USA, en av de ledende bilutleieselskapene i Europa og et av de største bilkonsernene i Tyskland. Det er gøy å se at kundene selv finner frem til vår løsning og vi drifter nå skap i tre verdensdeler.

- Omsetning første 4 måneder er høyere enn i hele 2019 (inkl. Covid-19 måneder) og veksten fortsetter. Om vi unngår store ettervirkninger fra Covid-19 vil vi fint klare våre justerte omsetningsmål på 12,6 MNOK i år, sier Arne Eivind Andersen til slutt.

• nøkkelautomat
  • car rental
  • automotive

The company digitize the customer journey for anyone who will either hand in or retrieve physical keys with self-service functions through mobile-controlled key cabinets integrated with payment services and customer relationship software.

The goal is to take a world leading position during 2021 for short-term rentals providers , car rental and car repair workshops/dealers.

Sharebox has 201 shareholders after a successful crowdfunding in 2019. The founders together with seedgrain fund Skagegrak Maturo and Aust-Agder Næringsselskap are the largest investors.

Kjetil Faye Lund

Press contact CMO Marketing and Sales +4790923795

Dan Jørgensen

Press contact Country Manager Australia / Regional Manager Asia Pacific PR - Australia 0433941919