Hälsoprofilen Fivesec Health i samarbete med svenska Sproud

En av Instagrams största veganprofiler, Malmöbaserade Alexandra Andersson, inleder samarbete med svenska ärtdrycken Sproud.

Den svenska ärtdrycken Sproud knyter ännu en stark profil till sig: Malmöbaserade hälsoinspiratören Alexandra Andersson. Alexandra, mer känd under ​@fivesechealth är en av de största veganprofilerna på Instagram, med över 245 000 följare. Hon är certiferad inom växtbaserad kosthållning och står bakom communityt Fivesec Health, med bland annat en egen receptapp.

– Jag älskar att det nu finns en god, hälsosam dryck gjord på ärta! Ärtan är hållbar och har en god neutral smak som passar många. Jag och Sproud delar samma värderingar, och jag ser fram emot att få dela min passion för vegansk mat till fler som vill äta gott, hälsosamt och snällt, säger Alexandra Andersson.

Sproud lanserades 2018 som ett nytt alternativ i den växtbaserade mjölkhyllan, baserat på ärtprotein och fritt från soja, gluten, nötter, laktos och GMO.

– Sproud är ett klimatsmart alternativ med lågt koldioxidavtryck jämfört med andra växtbaserade alternativ. Med Alexandra som talesperson blir vår röst ännu starkare genom hela matkedjan, säger Maria Tegman, Head of Brand på Sproud.

Samarbetet med Alexandra kommer bland annat innebära en mängd nya recept, speciellt framtagna för Sproud.

– Jag förespråkar en balanserad kost med både kolhydrater, protein och fett. Att Sproud har så högt proteininnehåll gör att det fungerar till alla måltider och det blir enkelt att laga en heltäckande vegansk kost, säger Alexandra. Jag vill inspirera till en bättre kosthållning – som är snäll mot både människan och planeten.

– Med Alexandras kunskap kommer vi kunna erbjuda Sprouds kunder läckra, hälsosamma recept på allt från stärkande smoothies, matiga mellanmål till hela middagar, säger Maria Tegman. Och det ska bli väldigt gott att provlaga!

För baristadrycken Sproud Barista har Sproud sedan tidigare samarbeten med tre av Sveriges bästa baristor – Alexander Ntatsos, svenska mästare i latte art och Sveriges representant i World Latte Art Championship, Pierre Tymms, grundare av Stockholm Coffee Festival och Anthony Nguyen, svensk mästare i kafferostning och i januari utsedd till ”Baristornas Barista” i Svenska Gastronomipriset.

• Environment, Energy

• fitness
  • barista
  • vegan
  • coffee
  • health
  • sproud
  • vegan foods
  • plantbased
  • pea protein
  • environment

The brand Sproud is owned and created by staff at the Swedish-based company WeMake. A small group of entrepreneurs wanted to make a difference, they wanted to create something that did good for both people and the planet. The result was Sproud, as a direct reaction to the changing climate. At Sproud we believe in food and products that are better for you and for the environment.

Maria Tegman

Press contact Head of Brand +46(0)705877850