Sproud Choklad i alla ICA-butiker v.8

Sproud Choklad i alla ICA-butiker v.8

Med mindre socker, mer smak och låg klimatpåverkan ger veganska Sproud alla Ica-kunder möjlighet att upptäcka en ny frukostfavorit: Sproud Choklad.

Från vecka 8 finns veganska Sproud Choklad i alla ICA-butiker. Den svenska ärtdrycken lanserades strax före jul i utvalda butiker och har en given plats på barnfamiljernas frukostbord. Sproud Choklad har 35 procent mindre socker än andra växtbaserade chokladdrycker och är gjord på ärtprotein, precis som övriga produkter i Sprouds sortiment.

– Neutral mjölk gjord på ärta i kombination med barnens favoritsmak choklad blir en fantastisk kombination. Den är lika god kall som varm och blir en naturlig frukostfavorit hos barnfamiljer. Högt protein- och näringsinnehåll men låg sockerhalt gör också Sproud Choklad till den perfekta träningskompisen för aktiva personer som älskar choklad, säger Maria Tegman, Head of Brand på Sproud.

Enligt aktuell undersökning* har Sproud lägst klimatavtryck bland växtbaserade mjölkdrycker.

– Världen behöver nya proteinkällor. Sådana som får både oss människor och planeten att fungera, säger Maria Tegman. Ärtan är en extraordinär råvara. Den är näringsrik men lämnar ett förhållandevis litet klimatavtryck.

Med bara fem procent socker har Sproud Choklad samma sockerhalt som komjölk, men med betydligt bättre miljöfördelar.

– Bara att undvika kylkedjan blir miljöpåverkan en tredjedel lägre än traditionella mejeriprodukter. Alla Sproud-produkter är shelf stable, och håller ett helt år i hyllan, säger Maria Tegman.

Hela Ica-kedjan från vecka 8

Från vecka 8 finns Sproud Choklad i samtliga ICA-butiker i landet. Sedan tidigare finns Sproud Choklad, Barista och Original Drink även i utvalda butiker som Urban Deli, och att beställa från Mathem, Paradiset, Apotea [xxx] mfl.

Samtliga produkter i Sprouds sortiment är veganska, producerade i Sverige och fria från soja, laktos, gluten och GMO. I sortimentet finns sedan tidigare Sproud Original Drink, Sproud Barista, näringspulvren Vegan Green och Pre-Workout, samt proteinpulver i choklad-, vanilj- och neutral smak.

*Carbon Cloud, oktober 2019

Pressbilder och kontakt:

besproud.com

Maria Tegman

Head of Brand, maria.tegman@sproud.se, tfn 072-510 89 67

Subjects

Tags

The brand Sproud is owned and created by staff at the Swedish-based company WeMake. A small group of entrepreneurs wanted to make a difference, they wanted to create something that did good for both people and the planet. The result was Sproud, as a direct reaction to the changing climate. At Sproud we believe in food and products that are better for you and for the environment.

Press contacts

Maria Tegman

Press contact Head of Brand +46(0)705877850

Related content

Sproud is the plant-based brand powered by peas. Appealing to health conscious and sustainably minded consumers, the Sproud portfolio brings taste and sustainability together. We believe in protein sources that are good for our health and for the environment.

Sproud was born in 2018 by a group of entrepreneurs based in Malmö in the south of Sweden; a progressive city where many food, health and lifestyle trends get started. The Sproud founders have a shared passion for the split pea discovered after decades of working in innovative environmentally friendly food and drink sectors. In a time of big challenges, we believe “better products” are part of the solution. Sproud make foods and proteins that are nutritious, healthy and delicious. Sproud is more than dairy-free milk alternative, it’s more than sustainability and taste coming together; it’s a family of people passionate about doing things better, about coming together to create great products with a minimal climate footprint. Wherever the Sproud family is working – whether at our HQ in Sweden or taking our products into new countries throughout Europe and the USA, we come together to support each other, share best practice and spread our hap-pea news. Sproud is a design and a conscious lifestyle coming together. It belongs to vegans just as much as to everyone else. It’s for lactose intolerants, gluten intolerants, and for people that simply want to make better food choices based on taste. Since the launch of Sproud, our vision has always been to become the leading plant-based lifestyle brand. Our mission is to make it easy for everyone to choose climate-friendly vegan products that tastes good – and importantly are good for Mother Nature. Be Sproud.

Sproud. Where taste and sustainability come together.
Källvattengatan 5
21376 Malmö