Helge Hannisdal, Jan Åge Skaathun och Jan Erik Saugestad

Storebrand blir största aktieägare i FinTech-bolaget Quantfolio

Den nordiska kapitalförvaltaren Storebrand Asset Management blir största ägare i Bergenbaserade FinTech-bolaget Quatfolio.

– Vi är oerhört glada att Storebrand inte bara har valt oss som leverantör, utan nu även väljer att investera i bolaget. Genom våra tidigare samarbeten har vi lärt känna Storebrand som en innovativ kapitalförvaltare med en tydlig vision om hur ny teknik kan användas för att integrera hållbarhet i olika investeringslösningar samt för att skapa nya, smarta användarupplevelser, säger Quantfolios CCO Jan Åge Skaathun.

Investeringen följer ett nyligen signat samarbete med Storebrand Bank, där bolagen i samarbetsprocessen hittat en gemensam vision och på fokus på hållbarhet och digitalisering för finansiell rådgivning.

– Vi ser fram emot att fortsätta att arbeta med alla kreativa hjärnor på Quantfolio. Deras kärnverksamhet inom kvantitativ modellering och utveckling av digitala lösningar kompletterar våra kunskaper inom hållbara investeringar. Det gör att vi tillsammans kan öka innovationstakten och förbättra den digitala upplevelsen. Vi har under processen identifierat flera idéer som gör att vi nu kan förse våra kunder med enklare och bättre integrerade tjänster och rapporter, säger Jan Erik Saugestad, vd för Storebrand Asset Management.

Utökat erbjudande för europeiska kunder
Satsningen är ett viktigt steg i Storebrands arbete med att tillhandahålla användarvänliga digitala tjänster åt sina kunder. Det kommer också att stötta Quantfolios internationella expansionsplaner i Norden och norra Europa.

– Det är många faktorer som pekar på att behovet av data och digitala lösningar inom investeringsrådgivning kommer att öka under de närmaste åren. Detta omfattar legala krav, behovet av hyperpersonalisering och inte minst implementeringen av EU-taxonomin. Med vår teknologi och vårt team är vi perfekt positionerade för att ta en global ledarroll inom detta område och ser fram emot genomföra våra ambitioner med Storebrand ombord, avslutar Quantfolios vd Helge Hannisdal.

• Genom investeringen från Storebrand och ytterligare investeringar från befintliga aktieägare, säkrar Quantfolio 70 MNOK för finansiering av innovation, tillväxt och internationell expansion.
  • Transaktionsdatum, 11 januari 2022.
  • Per Bjarte Ulvedal Nes, Head of Group Venture Capital, Storebrand och Sara Thea Von Zernichow Sponheim, Head of Client Services & Transformation, Storebrand Asset Management, kommer båda att bli medlemmar av Quantfolios bolagsstyrelse.

Quantfolio är ett FinTech-bolag med huvudkontor i Norge som tillhandahåller teknik för B2B(2C)-rådgivning för banker och förmögenhetsförvaltare i hela Norden. Företaget levererar omnichannel-robotrådgivare/rådgivningsverktyg och API-moduler till större finansinstitut i Norden med fokus på hållbarhet. Teamet består av erfarna serieentreprenörer, datavetare, kvantare/matematiker, utvecklare och finansexperter.

Categories

Storebrand is a Nordic financial group, delivering increased security and financial wellness for people and companies. We offer sustainable solutions and encourage our customers to make good economic decisions for the future. Our purpose is clear: we create a brighter future.

Storebrand has about 40.000 corporate customers, 2 million individual customers and manages NOK 1 008 billion. The Group has its headquarters at Lysaker outside of Oslo, Norway. Storebrand (STB) is listed on Oslo Stock Exchange.

Visit us at www.storebrand.no

Sara Skarvad

Press contact Director of communication Storebrand Asset Management +46 70 621 77 92

Visit our other newsrooms