Blog post -

Betydelsen av kreativt skrivande i ungdomen.

Det har nyligen uppmärksammats att en stor del svenska ungdomar behärskar det skrivna språket så dåligt att det upplevs som ett problem ute på arbetsmarknaden. Traditionellt sett har skolan alltid varit en viktig aktör för att främja skriftanvändning och det skrivna språket. Det ligger sedan på den enskilde att utveckla dessa kunskaper utanför skolan. I takt med att allt fler barn och ungdomar spenderar mer tid framför TV, datorer och mobiler krymper tiden då de använder och utvecklar sin läs- och skrivkunnighet.

Barn upplever varje dag händelser som är nya för dem. De lär sig nya ord, vilka kan hjälpa dem att bygga upp ett omfattande ordförråd. För att orden ska fastna krävs upprepning och användning. Det är därför viktigt för barn och ungdomar att inte bara läsa, utan även att skriva. De lär sig på detta sätt inte bara vad ord betyder, utan även hur de kan använda dem för att få fram det budskap de önskar. När barn uppmuntras till kreativt skrivande lär de sig att uttrycka och formulera sig i skrift, de skapar en trygghet till det skrivna språket.

Kreativt skrivande bland barn kan bidra till fler positiva aspekter. Det kan bland annat hjälpa till att utveckla deras känslomässiga förmågor. Genom att skapa en berättelse kan ett barn kanalisera sina egna känslor och bearbeta hur de kan hantera en viss situation. De kan till exempel visa empati med en karaktär, uttrycka olika känslor som karaktären upplever eller hantera svåra situationer. Detta kan hjälpa dem att uttrycka hur de känner och att få en ökad förståelse för andras känslor.

Kreativt skrivande kan också hjälpa till att förbättra intellektuella färdigheter. Ett barn som skriver mycket lär sig meningsbyggnad och användning av skiljetecken. I en värld där man uttrycker sig allt mer i bilder, där emojis används för att förmedla känslor, kan kreativt skrivande hjälpa till att utveckla skrivförmågor som annars lätt glöms bort. Att kunna kommunicera som barn är viktigt, men än viktigare är att de får med sig kunskapen upp i vuxen ålder.

När ett barn sätter sig ner och börjar skriva lär de sig att fokusera och använda sig av sin kreativa förmåga. Detta är också egenskaper som uppskattas ute på arbetsmarknaden. Kreativt skrivande utvecklar kreativa tankar, vilket är en tillgång vid problemlösning av olika slag. Det är också ett sätt att visa sina åsikter och utveckla sin röst. Barn som utvecklar sitt skrivande får med sig kunskapen att kommunicera och hantera det skrivna språket, men de får även med sig så mycket mer.

Sammantaget bidrar detta till att de utvecklas till mer självsäkra unga vuxna, som kan kommunicera sina synpunkter, tankar och känslor på ett tydligt sätt. De blir inte bara mer attraktiva på arbetsmarknaden, utan även tryggare i det vardagliga livet.

För att motivera dagens barn behövs ett nytt sätt att engagera och motivera ungdomarna att skriva.

Just detta har vi på Story Wars AB tagit fram, vi har skapat en plattform där användarna tillsammans bygger berättelser.

Här kan alla starta berättelser genom att skriva första kapitlet och sedan publicera det för andra användare. Efter detta börjar andra användare skriva förslag till nästa kapitel. När två förslag har kommit in på ett kapitel börjar en nedräkning. Här visas den återstående tiden för användare att lägga till nya förslag till kapitlet. När nedräkningen når noll kommer en röstningsrunda starta där alla skrivna förslag presenteras, och användarna kan rösta på sin favorit.

Det förslag som får mest röster vinner.

För att vinna kampen om att få just ditt förslag som fortsättning på berättelsen måste du hela tiden utveckla ditt skrivande, det är här användarna utvecklar det vi kallar sin superkraft, att snabbt kunna sätta ihop texter, berättelser som står ut från mängden.

Här finns alltid något nytt intressant att skriva på och likasinnade kan samlas och skriva runt olika ämnen.

Vi har i dag tre plattformar för kreativt skrivande:

www.storywars.net för författare ålder 13+ samt skrivargrupper och bibliotek

www.storywarskids.com för föräldrar och barn ålder 4–12

www.storyduel.com för skolor

Vårt mål är att alla ska få en chans att prova på ett roligt och inspirerande sätt hitta lusten i att uttrycka sig i skrift och förstå vikten av att både läsa och skriva. Vem vet, kanske vi kan fostra nästa J.K Rowling eller Stephen King.

• Literature

• online