4 edelläkävijää torjuvat mikromuoviongelmaa uniikin  take back -pilotin avulla

4 edelläkävijää torjuvat mikromuoviongelmaa uniikin take back -pilotin avulla

Kohti muoviroskatonta tulevaisuutta

Sulapac materiaali on teollisesti kompostoituva, ja se biohajoaa jättämättä jälkeensä pysyvää mikromuovia. Niinpä moni edelläkävijäbrändi on päätynyt vaihtamaan perinteisen muovin tähän kestävän kehityksen vaihtoehtoon. Nyt Sulapac pilotoi Suomessa take back -hanketta yhteistyössä Vidan, Karhumuovin ja Ruohonjuuren kanssa.

”Olemme onnistuneet jo korvaamaan paljon perinteistä muovia, mutta tavoitteemme saada aikaiseksi merkittävää, maailmanlaajuista muutosta. Se vaatii eri toimijoiden yhteistyötä sekä tuotteiden ja toimintatapojen jatkuvaa kehittämistä. Uusi ‘Take Back Sulapac’ -hankkeemme on seuraava askeleemme kohti muoviroskatonta tulevaisuutta”,sanoo tohtori Suvi Haimi, Sulapacin toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Kiertotaloutta edistetään yhteisvoimin

Take back -pilotti on neljän kestävälle kehitykselle omistautuneen edelläkävijän yhteisponnistus. Vuoden 2020 lopussa lanseerattu ravintolisä tuotesarja, Vida Kuulas, valmistettiin yhteistyössä Sulapacin kanssa. Vida oli innokas ottamaan osaa take back kokeiluun yhdessä ekologisen erikoismyymälän, Ruohonjuuren, kanssa.

”Ruohonjuuri on edistänyt ekologista elämäntapaa jo 80-luvulta. On mahtavaa mahdollistaa tämä yhteistyö. Asiakkaat saavat alennusta palauttaessaan tyhjät purkit. Tämä vahvistaa myös asiakassuhdetta”,toteaa Johanna Koskinen, Ruohonjuuren markkinointijohtaja.

Karhumuoville oli luontevaa tulla mukaan materiaalin uudelleenkäsittelijäksi. Kierrätysmateriaali valikoitui heidän kauniin ja ympäristöystävällisen lemmikkiuurnan, Naturn Riiten, valmistukseen.

Aidosti läpinäkyvä take back -prosessi

”Luonnonmukaisuus ja vastuullisuus ovat Vida Kuulaksen ytimessä. Tuote on syntynyt intensiivisen tutkimuksen tuloksena uniikeista luonnon aineisosista, jotka vaikuttavat hyvinvointiin. Esimerkiksi monivitamiinimme on valmistettu 100 % luonnon raaka-aineista. Tästä syystä valitsimme myös biopohjaisen Sulapac® pakkausmateriaalin. Olemme innoissamme, että asiakkaamme tietävät tarkalleen mihin kierrätetyt purkit päätyvät tässä ainutlaatuisessa take back -pilotissa”, lisää Vidan brändipäällikkö Sari Iija.

”Meillä on paljon hyviä kokemuksia kestävän kehityksen materiaaleista. Kierrätetty r-Sulapac sopii moniin tuotteisiin, mutta tässä take back tuotesyklissä on jotain runollista – elämää vahvistavista lisäravinteista päädytään ‘Naturn Riite’ lemmikkiuurnaksi”, jatkaa Karhumuovin toimitusjohtaja Marko Bryggare.

Myöhemmin tänä vuonna, kun yritykset ovat analysoineet projektin, ‘Take Back Sulapac’ -hanke laajenee kansainväliselle markkina-alueelle.

Categories

Sulapac® on palkittu ja patentoitu kiertotalouden innovaatio. Vastuullinen materiaali, joka on kaunis ja käytännöllinen kuten luonto, edistää muoviroskatonta tulevaisuutta. PhD Suvi Haimi, PhD Laura Tirkkonen-Rajasalo ja PhD Antti Pärssinen perustivat Sulapacin 2016. Yritykseen ovat sijoittaneet CHANEL ja Sky Ocean Ventures. WIRED UK on listannut Sulapacin 100 kuumimman eurooppalaisen startupin joukkoon.Liity edelläkävijöihin osoitteessa sulapac.com. Yhdessä voimme pelastaa maailman muoviroskalta.

Vida tuotteet ovat 2001 perustetun suomalaisen elintarvikeyrityksen, Leader Foods Oy:n, kehittämiä. Leader Foods Oy:n visio on valmistaa laadukkaita ja terveellisiä ruokatuotteita ja lisäravinteita, jotka auttavat sinua elämään aktiivista ja terveellistä elämää täysillä. Vastuullisuus on Vidan arvojen ytimessä. Lue lisää osoitteessa vidaplus.fi.

Ruohonjuuri on ekologisen elämäntavan erikoismyymälä, joka tarjoaa monipuolisen valikoiman korkeatasoisia ekologisia, orgaanisia ja reilun kaupan tuotteita. Vastuullisen kuluttamisen pioneeri perustettiin vuonna 1982. Ruohonjuuri uskoo tuoreuteen, merkityksellisyyteen ja elinvoimaan. Lue lisää osoitteessa ruohonjuuri.fi.

Karhumuovi on tarjonnut muovin ruiskuvalua jo vuodesta 1952. Sen erityisosaamiseen kuuluu kustannustehokas suurtuotanto, muottien valmistus ja tuotekehitys. Nykyään Karhumuovi on perehtynyt perinteisen muovin uusiin vaihtoehtoihin ja tarjoaa kiertotalouden ratkaisuja. Lue lisää osoitteessa karhumuovi.fi.

Sulapac – Like nature

Sulapac® is an award-winning, patented bio-based material innovation for the circular economy. It accelerates the plastic waste-free future with sustainable materials that are beautiful and functional. Like nature. Sulapac was founded in 2016 by Dr. Suvi Haimi, Dr. Laura Tirkkonen-Rajasalo and Dr. Antti Pärssinen. The company has been ranked one of the 100 hottest startups in Europe by WIRED UK. Join the forerunners at sulapac.com. Together we can save the world from plastic waste.

Sulapac Ltd
Iso Roobertinkatu 21