Hitachi Rail digitaliserar Infranords gula underhållståg med ett nytt signalsystem ombord

Press release -

16-02-2022 - Hitachi Rail har tecknat ett nytt avtal om att installera ny digital signalteknik ombord på två underhållståg som drivs av det svenska järnvägsunderhållsföretaget Infranord. Digitaliseringen av tågen kommer hjälpa Infranord i deras arbete med underhåll av järnvägsnätet i hela Norden.

Tågen, som kallas "Tb lok", används av operatörer i hela Norden, för att på ett säkert och tillförlitligt sätt underhålla järnvägsnätet, oberoende av utmanande vinterväderförhållanden.

Inom ramen för kontraktet kommer Hitachi Rail att konstruera, bygga, installera, testa och driftsätta det fordonsbaserade signalsystemet baserat på ERTMS*-teknik och STM-ATC2**

Kombinationen av ERTMS- och STM-ATC2-teknik kommer att göra det möjligt för Infranords viktiga underhållsaktivitet att ske på både uppgraderade och konventionella delar av järnvägen, en viktig förutsättning för att Sverige ska kunna fortsätta rulla ut sitt bredare digitaliseringsprogram över hela landet.

Även om dessa tekniker är vanligare på vagnparken för passagerar- och godstrafik, är användningen av tekniken på underhållståg ett innovativt steg för både Infranord och Hitachi Rail.

Eric Morand – VP Nordics Hitachi Rail säger: "Vi är tacksamma för Infranords förtroende för Hitachi Rail att leverera avancerade digitala tågkontrolllösningar ombord på Tb loken. Lösningen kommer att bidra till att under hela året säkerställa säkerheten och tillförlitligheten i järnvägsnätet i Skandinavien.

Detta nya partnerskap är en verklig möjlighet för Hitachi Rail att stödja Infranord med högre krav på kvalitet, säkerhet och tillförlitlighet för Infranords kunder. "

För mer information eller mediaförfrågningar, vänligen kontakta:

Nadia Alves Pires - Marknadschef & Kommunikation – Nord-, Centraleuropa & Afrika

Telefon +33 (6) 76 95 16 46 – nadia.alves-pires@hitachirail.com

Noteringar till redaktörerna:

• ERTMS står för European Railway Traffic Management System. ERTMS-tekniken är en viktig möjliggörare för digitaliseringen av järnvägen.
  • Hitachi Rails ERTMS-lösningar fungerar på stora järnvägsnät och ombord på alla typer av tågflottor runt om i världen, från Europa till Asien, Afrika och Mellanöstern, samt från konventionella linjer till pendlar- och höghastighetsnät.
  • **STM står för Special Transmission Module – ATC2 står för Automatic Train Control level 2 – STM-ATC2 är det system som gör det möjligt för lokomotiven utrustade med ERTMS inbyggda signalsystem att cirkulera på konventionell linje som ännu inte är utrustad med ERTMS wayside-teknik.

Om Infranord

Infranord är Sveriges ledande järnvägsunderhålls- och byggföretag och Skandinaviens största fordonsägare med mer än 200 gula underhållsmaskiner i Sverige, Norge och Danmark.

Om Hitachi Rail

Hitachi Rail är en helt integrerad, global leverantör av järnvägslösningar inom rullande materiel, signalering, service och underhåll, digital teknik och nyckelfärdiga lösningar. Med närvaro i 38 länder, på 6 kontinenter och med över 12 000 anställda är vårt uppdrag att bidra till samhället genom kontinuerlig utveckling av överlägsna järnvägstransportlösningar. Vi är stolta över våra globala framsteg, från våra världsberömda "bullet trains", till våra signallösningar och nyckelfärdiga projekt, toppmodern trafikledning och digitala lösningar. Med utgångspunkt i den bredare Hitachi-koncernens marknadsledande teknik-, forsknings- och utvecklingskapacitet strävar vi efter branschledande innovationer och lösningar som kan leverera värde för kunder och bidra till hållbara järnvägssystem som gynnar samhället i stort. För information om Hitachi Rail, besök www.hitachirail.com

Welcome to Hitachi Rail

Hitachi Rail is a fully integrated, global provider of rail solutions across rolling stock, signalling, service & maintenance, digital technology and turnkey solutions.

Hitachi Rail - English
1 New Ludgate, 60 Ludgate Hill