Axiell Media lanserar ljudboksappen Biblio för bibliotek

Stockholm 2 oktober 2017 – Axiell Media lanserar idag en helt ny ljud­boksapp för bibliotek. Appen heter Biblio och gör det enkelt för alla med ett lånekort att lyssna på ljudböcker från bibliotekets katalog. Appen breddar möjligheten för biblioteken att nå alla sina piroriterade målgrupper som vill ta del av det utbud som de förmedlar. Idag finns cirka 8000 titlar tillgängliga i Sverige, vilka kommer att gå att lyssna på via Biblio.

”Med appen Biblio förbättrar vi möjligheten att förmedla ljudböcker för biblioteken. Biblio har en genomtänkt form och funktion och är enkel att använda,” säger Eva Houltzén, vd på Axiell Media.

I appen kan låntagaren söka, utforska, låna och lyssna på ljudböcker – både on- och off-line. Med det vanliga lånekortsnumret får man tillgång till det lokala bibliotekets ljudbokssortiment. Biblioteket styr själva utbud och till­gänglighet via Axiell Medias plattform.

Appen finns tillgänglig att ladda hem i App Store och Google Play och den fungerar både för iOS och Android-enheter.

” Vi har utvecklat appen som ett direkt svar på det ökade intresset för ljudböcker. För Axiell Medias del innebär lanseringen en förstärkning av positionen som en av de största distributörerna i Norden av e- och ljudböcker.” fortsätter Eva Houltzén.

Som en del av utvecklingsarbetet har Axiell Media tagit hjälp av 20 bibliotekarier som varit sk betatestare. Det har varit en mycket värdefull del i arbetsprocessen.

”Jag tycker att appen är väldigt tilltalande och lätt att använda” säger Anna Eriksson, Bibliotek Värmland.

• axiell media
  • ljudböcker

Om Axiell Media

Axiell Media är ett marknadsledande utvecklingsbolag för distribution av e-böcker och strömmad media i Norden. Vi är länken mellan förlag, återförsäljare, och bibliotek samt hjälper våra kunder att utveckla nya marknadsplatser genom att utveckla nya tjänster och funktioner. Bolaget grundades år 2000.
Axiell Media är en del av Axiell Group, som utvecklar it-lösningar och tjänster för museum, arkiv, bibliotek och utbildningssektorn. Läs mer på www.axiellmedia.com