Yderst tilfredsstillende resultat i 2016

3 leverede solide resultater i 2016 på trods af et generelt presset mobilmarked. Ifølge 3’s årsregnskab kom teleselskabet ud af 2016 med 4% flere kunder samt en stigning i EBIT på 11% i forhold til 2015.

2016 var præget af fortsat hård konkurrence på det danske mobilmarked, men til trods for dette formåede 3 at fortsætte væksten i kundebasen med godt 47.000 nye kunder i 2016 og endte således på godt 1,2 mio. kunder. 3 formåede samtidig at øge omsætningen til DKK 3,2 mia., hvilket svarer til en stigning på 12% i forhold til 2015. Årets resultat før finansielle poster (EBIT) voksede med DKK 41 mio. og endte dermed på DKK 430 mio.

Nøgletal fra årsregnskabet 2016:

• 1.201.026 kunder (stigning på 4% i forhold til 2015)
  • Omsætning: DKK 3,2 mia. (stigning på 12% i forhold til 2015)
  • EBIT: DKK 430 mio. (stigning på 11% i forhold til 2015)
  • Nettoresultat: DKK 402 mio. før skat (stigning på 16% i forhold til 2015)
  • Skatteomkostning på DKK 72 mio.
  • Investering i netværk på DKK 189 mio.

Kommentarer til årsregnskabet fra Morten Christiansen, CEO for 3:
”3 kommer i mine øjne flot ud af 2016 resultatmæssigt. Markedet er fortsat råt og præget af hård konkurrence om kunderne. Dette afspejler sig i vores begrænsede, men dog godkendte indtag af kunder. Til gengæld er vi i årets løb lykkedes med at sælge mere til kunderne på tværs af vores sortiment og tillægsprodukter, hvilket ses i vores EBIT, som steg med 11%.”

”Resultatet for året er også et udfald af, at vi er lykkedes med at holde selskabets omkostninger på et meget fornuftigt leje, som trods vækst og pres i markedet svarer til niveauet for 2015. Vi har stenhårdt fokus på at drive en effektiv forretning, hvor vi samtidig kan være agile og ændre prioriteringer løbende for at optimere vores position i markedet. Det er en fornøjelse at konstatere, at denne tilgang bærer frugt.”

”I 2017 vil vi forsat gå efter at øge vores markedsandel og udfordre markedet. Et af årets store temaer bliver EU’s regulering af roamingpriser, som kan blive en udfordring for nogle selskabers regnskaber. Vi har dog allerede indregnet denne omkostning i vores regnskaber, siden vi lancerede 3LikeHome i 2014, og derfor forventer vi ikke at blive ramt så hårdt af det. Dette betyder dog ikke, at 3LikeHome bliver mindre ’værd’ til sommer. Tværtimod. Det er fortsat vores klare ambition, at 3LikeHome skal være et konkurrencedygtigt produkt, som skal indeholde klare fordele for vores kunder. Og så sent som i januar udvidede vi nok engang konceptet med fire nye lande uden for EU”.

Årsregnskabet fra 3 er vedhæftet under 'relateret materiale', og det dækker 3-brandet samt 3’s second brands Oister og Zenji.

• regnskaber

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 47 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor  AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk