37.000 kunder til 3 i 2. kvartal

Hi3G Danmark fortsætter sin vækst og kunne i 2. kvartal af 2017 rapportere en stigning i driftsresultatet og byde i alt 37.000 nye kunder velkommen. Dermed har teleselskabet 3 og OiSTER nu i alt tilsammen 1.249.000 kunder.

2. kvartal af 2017 har handlet en del om roaming i telebranchen og om EU’s regulering af området – ikke mindst hos teleselskabet 3 og OiSTER. Her har man med hver sit tilbud om roaming i henholdsvis 52 lande og i EU formået at tiltrække en god portion nye kunder. Samlet set har Hi3G Danmark, som står for begge selskaber, fået 37.000 nye kunder i 2. kvartal og når dermed op på 1,249 mio. kunder.

”Det er herligt at konstatere, at vores plan om at vækste går, som den skal. Der blev rusket op i hele markedet på baggrund af EU’s regulering i 2. kvartal, og det har udviklet sig positivt for os, hvor man kan sige, at vi holdt fast i positionen for vores brands. OiSTER valgte at ’nøjes med’ at inkludere det minimum af data til roaming i EU, som EU kræver for til gengæld som sædvanlig at kunne være bedst til prisen. Mens 3 fortsatte med 3LikeHome og tilbuddet om gode mængder data til roaming i store dele af verden for de rejselystne danskere på samme vilkår som før EU’s regulering,” siger Morten Christiansen, CEO for 3.

Stigning i driftsresultat

Hi3G Danmark kommer ud af 2. kvartal 2017 med en omsætning på 672 mio. kr. og et driftsresultat før afskrivninger på 190 mio. kr.

”Vores omsætning ligger lidt lavere end samme kvartal sidste år, hvilket primært skyldes, at der var få smartphone-nyheder i løbet af kvartalet og dermed et samlet lavere salg af hardware. Driftsresultatet er til gengæld steget både sammenlignet med forrige kvartal og samme kvartal sidste år, så vi er alt i alt godt tilfredse med indsatsen og resultatet for 2. kvartal,” siger Morten Christiansen.

Nøgletal fra 3’s opgørelse af kundebasen i 2. kvartal 2017 (1. april til 30. juni 2017)[1]

• 37.000 nye kunder
  • Samlet kundebase: 1.249.000 kunder
  • Omsætning: 672 mio. kr. (713 mio. kr. i 2. kvartal 2016)
  • Serviceomsætning: 455 mio. kr. (436 mio. kr. i 2. kvartal 2016)
  • Driftsresultat før afskrivninger: 190 mio. kr. (126 mio. kr. i 2. kvartal 2016)

[1] Disse tal vil indgå i 3 Danmarks årsregnskab for 2017 og rapportering til de danske myndigheder. Bemærk, at kundetallene afviger fra det regnskab, som 3’s ene ejer Investor AB i Sverige offentliggør i dag. Der er forskel på de to opgørelser, da Investor AB opgør antallet af kunder på en anderledes måde, end 3 gør i Danmark. Forskellen ligger i, hvornår en kunde kategoriseres som aktiv, og dermed skal tælles med. På den baggrund anbefaler vi, at danske medier, analytikere mv. tager udgangspunkt i nærværende udmelding fra 3.

• regnskaber