Partnere i AART, Torben Skovbjerg Larsen og Anders Strange, sammen partnere i SJ arkitekter, Svein Jacobsen og Anne Sudbø. I baggrunden kan man se Barcode, der er et af SJ arkitekters prestigefulde projekter på havnefronten i Oslo.

AART opkøber norske SJ arkitekter

Mens flere danske arkitektvirksomheder bliver opkøbt af store spillere fra udlandet, går AART mod strømmen. For med opkøbet af norske SJ arkitekter styrker AART sit fokus på at eksportere dansk arkitektur til Norden - og med opkøbet forventer arkitektvirksomheden at fordoble sin omsætning alene i Norge til 60 millioner kroner i 2018.

AART står bag flere markante byggerier i hele Norden - ikke mindst i Norge hvor den danske arkitektvirksomhed har arbejdet i mere end 15 år og blandt andet har tegnet det kommende Vikingtidsmuseum i Oslo og er engageret i udviklingen af Nordens hidtil største byggeri, Stavanger Universitetssygehus. Nu styrker AART sin position som en af Nordens mest markante rådgivere inden for design og planlægning af bygninger og byrum.

Det sker med opkøbet af SJ arkitekter, hvormed den danske arkitektvirksomhed bliver 50 ansatte i Oslo og 100 ansatte i resten af Norden og vil tilbyde rådgivning med en endnu stærkere, lokal forankring og internationalt udsyn. Virksomheden sætter dermed kunderelationer øverst på dagsordenen og åbner for nye perspektiver på samarbejder på tværs af bolig, erhverv, kultur, sundhed og undervisning.

"Fremadrettet skaber vi et endnu stærkere fundament for vores mange gode samarbejder - i Norge og resten af Norden. Vi bliver dobbelt så store i Oslo og tilbyder en større og styrket nordisk organisation, hvor vi kan levere den fulde palet af kompetencer for både private og offentlige bygherrer. Læg dertil, at vi får en bred kundeportefølje, som på intet punkt overlapper vores eksisterende. Med SJ arkitekter som en del af AART står vi ganske enkelt stærkere," fortæller Torben Skovbjerg Larsen, stiftende partner og CEO i AART.

Han suppleres af Svein Jacobsen, stiftende partner i SJ arkitekter:

"AART og SJ er det perfekte match. Vi bygger fælles værdier og har den samme lidenskab for fremragende arkitektur. Det giver os et solidt fundament for at tage nye og markante markedsandele i Norge. Sammen vil vi kunne skabe større værdi for vores kunder. De vil møde et professionelt team af dedikerede rådgivere med stor faglig kompetence. Og vores medarbejdere vil møde spændende udfordringer og trygge arbejdspladser. Vi glæder os til at blive en del af AART."

Fakta om opkøbet
AART har per den 1. februar 2018 opkøbt SJ arkitekter i Oslo, som fra samme dato overgår til at blive en del af AARTs afdeling i Oslo med 50 medarbejdere ud af virksomhedens i alt 150 medarbejdere i hele Norden. Stiftende partner i AARTs, Anders Strange, bliver daglig leder af den større og styrkede norske afdeling, som forventes at fordoble den danske arkitektvirksomheds norske omsætning til 60 millioner kroner. Det sker efter endnu et rekordår i 2017, hvor virksomheden samlet omsatte for 105 millioner kroner med et resultat før skat på 7 millioner kroner. Det svarede til en stigning i den samlede omsætning på 26 procent og resultat før skat på hele 117 procent.

AART architects A/S er en af Danmarks førende arkitektvirksomheder med 150 ansatte på kontorer i Aarhus, København og Oslo. Herfra rådgiver virksomheden bygherrer i hele Skandinavien om at udvikle organisationer og samfund - med arkitekturen som katalysator. Aktuelt er virksomheden engageret i udviklingen af mere end én million kvadratmeter på tværs af skala og sektor - fra Norges kulturelle flagskib, Vikingtidsmuseet i Oslo, til Sveriges største gymnasium, Hedda Anderssongymnasiet i Lund, og Danmarks måske mest deleøkonomiske kontorbygning, Pakhusene i Århus.